Van Hannover naar Brussel….

Afgelopen zaterdag avond sloot Agritechnica 2023 de deuren. Met 470.000 bezoekers op de teller was het de grootste editie ooit. Na het oorverdovende claxon-concert doofden de lichten en verdween de schittering op de machines. Voor ons als Belgen is de volgende afspraak Agribex, in Brussel. Maar vinden de machines hun weg naar daar?

Maar liefst 470.000 mensen uit 149 landen bezochten de beurs in Hannover. 2.812 standhouders van over de hele wereld toonden hun machines en technieken aan de bezoekers, en probeerden zo te inspireren en de boeren te laten innoveren. Awards werden uitgereikt aan nieuwe ontwikkelingen, jonge influencers en de belangrijkste vrouwen in de sector. Waar de meeste beurzen achteruit boeren, gaat Agritechnica erop vooruit en stijgt naar eenzame hoogtes. Jonge landbouwers van over heel Europa zakken af naar Hannover voor nieuws, de lokale beurzen veranderen naar netwerkevents en bijpraten met de collega’s bij een pintje.

Wat mogen we verwachten van Agribex, dat 3 weken na Agritechnica plaats vindt? Een beurs zoals Agribex behoudt zijn waarde voor het lokale netwerk, maar de reuzen van Hannover vinden hun weg niet meer naar Brussel. Of toch niet allemaal…. De grote prijswinnaar van New Holland, de CR11, zullen we te zien krijgen. Wetende dat de machine in Zedelgem gebouwd wordt, mogen we ook fier zijn dat deze in Hall 5 komt te staan. Ook de andere grote onthulling in Hannover, de Massey Ferguson 9S is onderweg naar Brussel. De Agco-tegenhanger, de Valtra S ‘The Boss’, zal ook in Brussel te zien zijn. Maar bij Case IH geen Quadtrac, en bij Claas geen nieuwe Xerion. “We kiezen er voor om machines te tonen die onze Belgische boeren kunnen gebruiken,” zegt Vincent Cypers van AG-Tec (Claas Belgium). “Gigantische publiekstrekkers brengen misschien sfeer op de beurs, maar de kosten zijn niet te verantwoorden.” Matthias Claerbout van Case Ih & Steyr treedt zijn collega bij: “Een Quadtrac is natuurlijk de machine bij uitstek om een foto van te maken voor op de sociale media. Maar de kostbare vierkante meters wegen niet op tegen de extra exposure. We opteren daarom liever voor machines die we wel in België verkopen.” Met de MF 9S en de Valtra S staan 2 van de 3 grote nieuwigheden uit de Agco groep in Brussel. De Fendt 600 Vario zal echter ontbreken. “Het is spijtig dat we de nieuwe 600 niet kunnen laten zien op Agribex, maar samen met Fendt hebben we de keuze gemaakt ons te concentreren op trekkers die wel leverbaar zijn. Voor zowel de 600 Vario als de E100 is dat nog niet het geval,” vertelt Tom Van Looveren van Hilaire Van der Haeghe.

De fabrikanten lanceren hun grote nieuws in de aanloop naar, of op Agritechnica zelf. Als we geluk hebben zijn een aantal van die nieuwigheden ook in Brussel te zien. Onze eigen fabrikanten (op enkele uitzonderingen na), die maken de reis naar Hannover niet, en houden hun nieuws voor Agribex. Wanneer komt het besef dat ook zij hun plaatsje hebben op de grootste beurs ter wereld?

Nadat de Agribex editie van 2021 redelijk last minute moest geannuleerd worden omwille van de corona-maatregelen werden er vraagtekens gezet bij de beurs. Heeft een beurs zoals deze nog bestaansrecht- en reden? Is corona de doodsteek van de nationale (en regionale) beurzen? Het aantal keer dat ik in Hannover uit Belgische monden hoorde “En nu tot in Brussel!” doet mij denken van niet. De beurs heeft zijn bestaansrecht. Het is aan ons, organisatie, standhouders, pers en bezoekers, om samen dat recht in te vullen, en te zorgen dat na editie 2023, er een editie 2025 volgt, en nadien nog vele andere edities. De rol van beurzen verandert, het is zoeken hoe die best kan ingekleed worden. We zien elkaar op 6 december in Brussel.

%d bloggers liken dit: