Magazine: Miniatuur: 12,5 jaar Marge Models

 Gert Valkema maakte van een droom een werkelijkheid. Het idee om zelf landbouw miniaturen te produceren zat al langer in zijn hoofd, maar 12,5 jaar geleden zette hij samen met zijn vrouw Marianne de stap naar een eigen firma. Marge Models was geboren. Gert moest opboksen tegen de grotere fabrikanten, maar Marge Models groeide uit tot een geliefde naam in het wereldje. Het merk staat garant voor hoogwaardige schaalmodellen met een oog voor detail.

Begonnen met handel in landbouwminiaturen
Gert was zelf gepassioneerd verzamelaar van landbouwminiaturen. “Vroeger verzamelde ik vooral Britains en Universal Hobbies. Zelf heb ik altijd met ideeën rondgelopen om modellen te produceren. De reden was simpel: ik ontbrak enkele modellen in mijn verzameling en die kwamen maar niet op de markt.” Daarom startte Gert in 2008 met Marge Models. Een sprong in het diepe want Gert had geen ervaring met het produceren van modellen. Het eerste model was een Fellaschudder en vergde heel wat onderzoek.

Stevig marktonderzoek voor produceren
Over elk model is nagedacht tot in het kleinste detail. “Vaak doen we een stevig marktonderzoek om te bepalen welke modellen gewild zijn en dus goed kunnen verkopen.” Gert merkt echter op dat er veel verschillende meningen zijn onder de verzamelaars. “Op de opendeurdag hebben we gevraagd aan de bezoekers om ons ideeën mee te geven voor de toekomst. Maar op 100 kaartjes zien we 100 verschillende modellen staan. Het is vaak een risico als we een model produceren, soms verkopen ze goed, andere blijven hier jaren liggen.” Zo was de stap naar de vrachtwagen en trailer modellen een groot risico voor Marge Models. Gert heeft zelf ook wat contacten binnen de landbouwminiaturen en spreekt regelmatig met verschillende verzamelaars om ideeën op te doen. Ook de huidige trekker markt wordt nauw in de gaten gehouden. “Modellen die in het echt goed verkopen, verkopen meestal in het klein ook goed.” Eenmaal er concrete ideeën op tafel liggen kan Gert naar de fabrikant stappen om een licentie te verkrijgen om het model te produceren.

Soms komt die fabrikant zelf naar Marge Models om een bepaald model te produceren. “Dan verloopt de ontwikkeling en het verkrijgen van een licentie een stuk gemakkelijker.”

 ‘3D tekening is het begin van alles’
Zodra Gert de licentie verkregen heeft, kan hij beginnen met de productie van het model. “Van de ontwikkeling tot wanneer het model effectief in de winkelrekken ligt, doen we gemiddeld zo’n 8 tot 12 maand,” vertelt hij. Alles begint met het ontwikkelen van een 3D model op basis van plannen van de fabrikant of door eigen opmetingen van een bepaald model. “Dan maken we zelf een 3D model op dat uitvoerig gecontroleerd wordt door ons en de fabrikant.” Daarna wordt een soort van prototype gemaakt. Vroeger werd zo’n prototype met de hand gemaakt. Door de opkomst van 3D printers gebeurt dit nu grotendeels via dit procedé. “Zo’n echt model is toch anders dan de 3D-tekeningen. Soms is het dan ook nodig dat de tekeningen terug worden aangepast.” Als alles goedgekeurd is kunnen de tekeningen naar de malmaker.

Via de tekening maken ze bij de malmaker een indeling van de mal. Welk onderdeel komt waar om zo efficiënt mogelijk een model te produceren? Daarna worden in grote metalen blokken de mallen via CNC uitgefreesd. Hierdoor verkrijgt men een mal met ruwe afmetingen. Dan worden nauwkeurigere details elektrostatisch ingebrand. Voor één model van een tractor worden er 10 tot 12 mallen ontwikkeld. Wanneer dat in orde is, worden de onderdelen gegoten door spuitgieten. Eerst gebeuren enkele test-gietingen om te zien of alles klopt, daarna wordt de productie op grote schaal opgestart. Ondertussen wordt ook nog een preproductie model gemaakt als voorbeeld voor de fabriek zelf.

Zo lang een model gegeerd is, wordt het geproduceerd
Verzamelen draait allemaal over het verkrijgen van een miniatuur dat uniek of zeldzaam is. De verkoopprijzen van sommige modellen liggen vaak een pak hoger dan de oorspronkelijke verkoopsprijs. Ook verschillende modellen van Marge zijn gewild op de tweedehands markt. “Zelf denken we weinig aan het reproduceren. Binnen het bedrijf focussen we ons vooral op het produceren en ontwikkelen van nieuwe modellen.” Wanneer de productie van een model stopt, gaan de mallen naar de opslag, waar ze bewaard worden. Soms wordt er echter overeen gekomen met een fabrikant dat de mallen, na de productie van een beperkte serie, vernietigd worden. Het opnieuw produceren van het model in kwestie is dan niet meer mogelijk. Ook clubmodellen, zoals van de LCN, worden niet opnieuw geproduceerd.

Matige opkomst door corona
Zelf krijgen ze bij Marge Models vaak de vraag of het mogelijk is om het pand te bezoeken. “We staan dit niet toe omdat we zelf weinig tijd hebben,” zegt Gert. Met de opendeurdag wou hij het grote publiek kennis laten maken met Marge Models en hun vestiging. “Door de stijgende coronabesmettingen merkten we toch op dat er wat angst heerste onder de verzamelaars.” Het was een rustige, maar vooral gezellige dag voor Gert. “We denken eraan om in de zomer nog eens een opendeurdag te organiseren met wat extra acties indien corona het toelaat.”

 Toekomst in bedrijfsspecifieke modellen
Met de opkomst van de vrachtwagen en trailer modellen wil Marge Models zich meer gaan specificeren in het produceren van bedrijfsspecifieke modellen. Ook in het landbouwsegment werd een gelimiteerde versie van een Claas Jaguar hakselaar in de bedrijfskleuren van Stotz Agrartechnik GmbH op de markt gebracht. “Niet enkel de standaard modellen, maar ook varianten daarop slaan goed aan bij verzamelaars. Echter is het moeilijk inschatten welke modellen geliefd zijn. Daarom staan we altijd open voor ideeën.”

Hoop op nieuwe modellen voor Agritechnica 2021
“Het is nog afwachten, maar hopelijk kan Agritechnica 2021 doorgaan en kunnen we tegen dan de coronacrisis achter ons laten.” Agritechnica is een belangrijk moment voor verschillende miniatuurfabrikanten om nieuwe modellen uit te brengen. Zelf zijn ze bij Marge Models druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe modellen om in 2021 uit te leveren. Een tipje van de sluier wil Gert niet lichten. “We willen in de toekomst ook graag John Deere modellen produceren, maar voorlopig verleent John Deere ons nog geen licentie,” geeft hij nog mee.

 

Dit artikel is eerder verschenen in Hectares Magazine #4

Klik hier om het volledig magazine te lezen.

 

 

Tekst & beeld: Michiel Saeyens

 

Close
%d bloggers liken dit: