Nieuwe generatie voor Bergmann Repex

Bergmann vernieuwde voorbije zomer hun Repex opraapwagens. De wagens krijgen onder meer een nieuwe eenvoudige pick-up, grotere banden en ook aan het bedieningscomfort werd gedacht. De Repex serie omvat 4 wagens met een laadvolume van 29 tot 35 m³.  De opraapwagens zijn beschikbaar met en zonder doseerwalsen.

De grootste nieuwigheid op de Repex opraapwagens is de EasyLoad pickup, die voorzien is van PUR tanden. De ongestuurde en hydraulisch aangedreven pickup heeft een werkbreedte van 1,94 m en is voorzien van een gladde, gesloten pick-up-trommel.  De PUR-tanden worden paarsgewijs met slechts een schroef op de pick-up-trommel bevestigd. Een tandenwissel kan daarom snel en gemakkelijk worden uitgevoerd. De tanden van polyurethaan bieden een hoge flexibiliteit en zijn slijtvast. De gesloten pick-up-trommel maakt de gewone scheidingsstrips van een pick-up overbodig. Voor een nette overgang van het voer van de pick-up naar de rotor worden korte afstrijkers gebruikt. Op vraag kunnen de Repex opraapwagens ook uitgerust worden met een gestuurde pick-up. De Repex serie omvat 4 wagens met een laadvolume van 29 tot 35 m³. Voor het uitbreiden van het laadvolume zijn er opzetschotten beschikbaar. De wagens kunnen ook ingezet worden als silagewagen. Hiervoor kan een nieuwe, optioneel verkrijgbare, hydraulisch zwenkbare hakselklep worden gemonteerd.

De andere grote nieuwigheid op de Bergmann Repex wagens zijn de grotere banden. Voorheen konden de wagens enkel uitgerust worden met banden in velgmaat 22.5, vanaf nu zijn ook banden in de velgmaat 26.5 mogelijk. De grootst mogelijke banden zijn 710/50R26.5.

Bergmann dacht ook een de chauffeurs. Door de hydraulische aandrijving van de pick-up kan deze onafhankelijk van het motortoerental ingesteld worden. De nieuwe, standaard inbegrepen rijsnelheidsafhankelijke toerentalregeling van de pick-up zorgt voor een continue voertoevoer van de pick-up naar de rotor en ontlast de bestuurder. Alle Bergmann opraapwagens beschikken standaard over een ISOBUS-bediening. Als de opraapwagen direct met de ISOBUS van de tractor is verbonden, en de bestuurder bij het achteruitrijden naar de bedienmodus ‘Laden’ wisselt, dan worden de pick-up automatisch opgetild, de stuuras, bij uitvoering met naloopbesturing, geblokkeerd en het achteruitrijlicht ingeschakeld, indien aanwezig. Als de bestuurder weer vooruit gaat rijden, worden de pick-up neergelaten, de stuuras ontgrendeld en het achteruitrijlicht uitgeschakeld. De bestuurder wordt zo duidelijk ontlast.

Voor een betere verlichting van de werkgebieden is het verlichtingsconcept geheel herzien en geoptimaliseerd. Er kan een keuze worden gemaakt tussen twee verlichtingspakketten. Het eerste pakket bestaat uit vier led-stroken voor het verlichten van de laadruimte en twee led-achteruitrijlampen. Het tweede pakket bevat de verlichting uit het eerste pakket en bevat daarnaast twee led-stroken boven de pick-up, zodat de opname van het zwad geheel verlicht wordt. Voor een optimale verlichting naast de opraapwagen zijn er ook twee led-werklampen aan de zijkant naast het snijwerk geplaatst. Deze twee werklampen kunnen, ten behoeve van het verlichting van het snijwerkbereik, handmatig worden gezwenkt en gedraaid.

 

%d bloggers liken dit: