Krone sluit kloof tussen 4 & 6-rotorhark

Krone introduceert voor seizoen 2024 de Swadro TC1570. De nieuwe vierrotorhark heeft een maximale werkbreedte van 15,7 meter en krijgt het beproefde V-frame concept van de Swadro TC 2000 mee voor extra flexibiliteit bij het harken. De Swadro TC 1570 sluit de kloof tussen de TC 1370 met maximale werkbreedte van 13,7 meter en de zesrotorhark Swadro TC 2000 die tot 19 meter breed harkt. Met de nieuwe overzichtelijke en intuïtieve bedieningsinterface wordt de totale machine via een ISOBUS-compatibele terminal of in combinatie met een ISOBUS-joystick vanuit de trekkercabine bediend.

De werkbreedte van de Swadro TC 1570 is door middel van de V-draagarmen geleide voorste harken variabel instelbaar tot 15,70 m. Doordat de twee V-draagarmen onafhankelijk van elkaar kunnen worden in- en uitgeschoven, kunnen ook perceelhoeken of hindernissen moeiteloos worden uitgeharkt. De draagarmen aan de voorkant worden elk door een steunwiel gedragen met een rustige loop bij hoge snelheid en snelle wendmanoeuvres op de wendakker als resultaat.

De Krone Swadro TC 1570 is uitgerust met 15 tandarmen per element, en 5 tanden per tandarm aan de achterste elementen. Hierdoor kan ook aan hogere snelheid zonder verlies geharkt worden. Het zuiver mechanische Easy-Line aandrijfconcept zorgt voor een efficiënte krachtoverbrenging en laat de voorste twee elementen 25% sneller draaien dan de achterste. Zo wordt een optimale gewasstroom in de hark ontwikkeld, zonder dat het gewas in elkaar draait. Dankzij de hydraulisch verstelbare draagarmen van de achterste elementen kunnen zwaden met een breedte van 1,40 m tot 2,90 m worden geproduceerd. Daarmee kunnen de volgende oogstmachines altijd optimaal worden belast.

De Swadro TC 1570 is met een pendelend opgehangen tweepunts aanbouwbok van categorie II/III uitgerust, die oneffenheden op de grond opvangt. Samen met een grote wieluitslag van de transportas geeft dit de hark een enorme wendbaarheid. Dankzij het hydraulisch neer te laten hoofdframe blijft de machine onder de 4 meter transporthoogte, zonder opklappen van tandarmen. In de werkstand zorgt het omhoog gebrachte hoofdframe ook bij grote gewasmassa’s voor een betrouwbare gewasstroom binnen de machine. Het transportonderstel is standaard uitgerust met 710/40 R 22,5 banden maar voor een nog groter contactoppervlak kan optioneel gekozen worden voor 800/35 R 22,5. Samen met de brede 16×9,50-8 banden aan het harkonderstel met vier wielen (als optie harkonderstel met zes wielen), alsmede de steunwielen in maat 15/55-17 aan de twee draagarmen vormt dit een perfecte combinatie van rijstabiliteit en harken waarbij de bodem wordt ontzien.

Met de elektrische harkhoogte verstelling kan de harkhoogte via de bedieningsterminal altijd eenvoudig en comfortabel aan verschillende veld- en gewasomstandigheden worden aangepast. Daarbij kan de hoogte van elk element afzonderlijk of voor alle elementen tegelijk worden ingesteld. Bovendien kunnen twee zelf te kiezen hoogten op de terminal worden opgeslagen en met een druk op de knop worden geselecteerd.

Voor een optimale bodemdruk van de elementen zorgt de in de hefcilinders geïntegreerde hydraulische harkontlasting. Deze kan afzonderlijk voor de voorste en achterste elementen via de terminal ook tijdens het rijden worden ingesteld. Ook hierbij kunnen telkens twee waarden worden opgeslagen en met een druk op de knop worden geselecteerd. Bij verstelling van de werk- of zwadbreedte wordt de ontlastingsdruk door een actieve regeling automatisch aangepast, zodat de elementen altijd gelijkmatig ontlast zijn – ongeacht de werk- of zwadbreedte. Samen met de door de draagarm getrokken cardanische elementophanging past het element zich altijd optimaal aan alle bodemcontouren aan – dat ontziet de graszode en voorkomt het opnemen van vuil in het oogstgoed.

Naast het V-frame concept zorgt ook de geïntegreerde trillingsdemping voor een rustige loop van de machine in de wendakkerstand. Bovendien zorgt de Soft-Down daalautomaat  ervoor dat de draagarmen kort voor het neerlaten van de elementen worden afgeremd en die daardoor zacht op de grond worden gezet. Dat ontziet zowel de machine als de graszode, beperkt de tijd voor keren op de wendakker tot een minimum en geeft een hogere oppervlaktecapaciteit!

De mogelijkheid om de machine aan de behoeften van de bestuurder aan te passen biedt nog meer potentieel voor optimalisatie van de keertijden. Volgens het motto ‘Zo laag als kan, zo hoog als nodig’ kunnen de uithefhoogten van de elementen via de bedieningsterminal worden ingesteld. Zo worden die op de wendakker maar zo hoog geheven als strikt noodzakelijk is om de reeds aanwezige zwaden niet te vernielen. De uithefvertraging van de achterste ten opzichte van de voorste elementen kan eveneens vanuit de cabine worden ingesteld. Daarbij kan worden gekozen uit een tijd- of afstand afhankelijke vertraging.

Nog comfortabeler kan het heffen en dalen met behulp van de sectieschakeling Section Control worden geregeld. Daarbij worden de elementen volautomatisch met behulp van GPS-positionering uitgeheven en neergelaten. Dat ontlast de bestuurder en verhoogt tegelijkertijd de oppervlaktecapaciteit. Met de nieuwe overzichtelijke en intuïtieve bedieningsinterface wordt de totale machine via een ISOBUS-compatibele terminal of in combinatie met een ISOBUS-joystick vanuit de trekkercabine bediend.

%d bloggers liken dit: