Vervaet Quad XL, capaciteitsmonster met Belgian Touch

Midden in de Covid 19-crisis stelde Vervaet de Quad 550 online voor. 2 jaar later rijden er al tientallen machines rond in Europa. Om de vraag naar nog meer capaciteit te beantwoorden ontwikkelde de fabrikant de Quad XL. Deze kreeg een opvallende Belgische touch mee.  

DCIM103MEDIADJI_0077.JPG

De Vervaet Quad XL heeft een gecombineerd volume van 40m³. De Quad zelf heeft een tank van 22m³, de getrokken XL tanker kan 18m³ meenemen. Het is deze tanker die de Quad XL zijn Belgian Touch geeft. Dezwaef bouwde, op specificaties van Vervaet, deze tankwagen die aan de Quad aangepikt wordt. Een extra centrifugaalpomp wordt gebruikt voor het vullen en legen van de extra tank. Alle informatie, zowel van de Quad als van de tanker, zijn af te lezen op het touchscreen van de Quad 550 waardoor er geen extra scherm of iets dergelijks nodig is. Om de wendbaarheid van de combinatie te verbeteren en de trailer nauwkeurig te laten volgen, heeft de tanker een elektronisch gestuurd stuurinrichting. De vier 800/70R38 banden lopen zo exact in het spoor van de Quad.

Intussen leverde Vervaet via hun importeur in de UK, J Riley,  2 van deze combinaties af. Beide Quad XLs zijn uitgerust met een 36m brede Vogelsang SwingMax sleepslangbemester. Om de Quad zelfrijders flexibel in te kunnen zetten kunnen de tanker ook afgekoppeld worden.  “Dit is de grootste zelfrijder in Engeland. Desondanks blijf je flexibel met deze combinatie.” legt Matt Carse, algemeen directeur van de Britse importeur J Riley, uit. “De extra capaciteit betekent dat de machine een vrachtwagen-tanker volledig kan legen met nog wat ruimte over. Maar de tankwagen kan ook losgekoppeld worden. Dit is vrij eenvoudig, waardoor er ook in periodes gewerkt kan worden zonder de tank.”

“De Quad 550 is voor ons een nieuwe machine voor een ander segment dan waar we de trikes aan verkopen. De Quad is heel goed ontvangen en heeft tot nog toe ongekende statistieken,” zegt Jonathan Hoekman, commercieel directeur van Vervaet. “Het is nog steeds een relatief nieuw product, maar gebruikerservaringen zijn tot nu toe zeer veelbelovend. Output en betrouwbaarheid lijken ongeëvenaard, en de operationele kosten zijn laag. Het brandstofverbruik is eveneens laag. Al bij al hebben we een capaciteits-monster in huis en kunnen we klanten in heel Europa bedienen met een machine die bij hun past.”

 

YouTube player
%d bloggers liken dit: