Krone maakt lichtere variant van GX universele transportwagen

Krone heeft sinds begin dit jaar een lichtere uitvoering van hun GX universele transportwagen in de catalogus. Met de losbandwagen bereikt Krone niet alleen de veehouders, maar breekt de firma ook in op de akker- en bosbouwmarkt. De lichtere variant moet het potentieel van de GX wagens nog verder vergroten.

De eerste GX wagens werden in 2021 voorgesteld, en waren standaard voorzien van hydraulische telescopische zijwanden. Sinds het verkoopseizoen 2022/23 biedt Krone de GX universele transportwagen met starre zijwanden aan als alternatieve variant voor deze hydraulische zijwanden. Een positief effect van de starre zijwanden is een vermindering van het eigen gewicht met ongeveer 600 kg. Ook de hoogte van de voorwand en achterklep zijn vast door de doorlopende bovenbouw, waarbij de achterklep zelfs iets verder open kan dan bij de wagen met hydraulisch zijwanden. Dit vereenvoudigt het beladen van de wagen langs achteren, bijvoorbeeld bij het laden en lossen van pallets of strobalen.

De nieuwe GX-variant is, net als de variant met telescopische zijwanden, ook uitgerust met de innovatieve Krone ExactUnload. ExactUnload laat toe de lading exact gedoseerd te lossen per ingestelde afstand. Bijvoorbeeld als er in een lange silo moet worden gelost, kan de chauffeur eenvoudig de gewenste loslengte invoeren. De machine regelt zelfstandig de lossnelheid en past zich aan de rijsnelheid van de trekker aan. Na het bereiken van de opgegeven lengte is de wagen volledig gelost.

Met de nieuwe GX-opbouwvariant speelt Krone in op de toenemende vraag van klanten in de vollegronds- en groenteteelt.

%d bloggers liken dit: