Steyr zet verder in op hybride aandrijving

Op Agritechnica 2019 toonde Steyr de Konzept Tractor, die voorzien was van een hybride aandrijving. Nu onthulde de fabrikant het Hybride Drivetrain Konzept, die de denkwijze van de Konzept Tractor verder volgt.

Steyr past op het Hybrid Drivetrain Konzept de kennis van diesel/elektrische hybridetechnologie toe die ze hebben opgedaan tijdens de ontwikkeling van de STEYR Konzept-tractor. Om dit concept verder uit te bouwen deed de fabrikant uitgebreid onderzoek. Een belangrijke focus tijdens dit onderzoek waren de voordelen van elektrische aandrijfsystemen om een lichtgewicht tractor met hoog vermogen aan te drijven en de daaraan gekoppelde brandstofvoordelen. Ook efficiënter rijden en optimalisatie van acceleraties hoorden bij het onderzoek.

“Net als alle andere voertuigen, moet vaart worden geminderd wanneer een tractor een rotonde of kruising nadert”, legt Mr Huber, Vice President Global Tractor Product Management uit. “De sleutel tot efficiënt rijden op de weg is hoe snel het voertuig weer vaart kan maken, wanneer het de rotonde of kruising verlaat. Het elektrische aandrijfsysteem dat we ontwikkelen, vereenvoudigt de terugkeer naar de maximale rijsnelheid, die we nu sneller kunnen bereiken dan met een conventionele transmissie. Met de hybride aandrijving is een trekker ook veel efficiënter in het behouden van zoveel mogelijk van de maximale snelheid wanneer heuvelopwaarts wordt gereden. Dit wordt hoofdzakelijk bewerkstelligd door de toepassing van supercondensatortechnologie, waarmee het tractorvermogen een boost krijgt wanneer de vraag groter is, wat een 25% snellere acceleratie oplevert. Hetzelfde geldt wanneer met gebruik van werktuigen werkzaamheden in het veld worden verricht, om de piekbelastingen van zware trektoepassingen te kunnen ondervangen.”

Een ander voordeel van de ontwikkeling van het vermogen van een elektrische aandrijflijn is een kleinere draaicirkel. Door de elektrische aandrijving kan de vooras tijdens het keren worden versneld, waardoor een actieve stuurwerking wordt gecreëerd die vooral gunstig is bij het keren op de wendakker. Dit maakt de draaicirkel ongeveer 1,5 m kleiner dan die van een conventionele tractor met dezelfde wielbasis en dezelfde banden. Dankzij de hoogspanningscontacten aan de voor- en achterkant is de Hybrid Konzept ook in staat om vermogen over te dragen naar een werktuig zodat dit elektrisch kan aangedreven worden.

%d bloggers liken dit: