Staal doet prijzen machines stijgen

De staalprijzen zijn wereldwijd enorm gestegen. Dit heeft de nodige gevolgen voor de prijzen van machines. Maar ook op de markt van de componenten is de situatie (zeer) ernstig. Het is voor de fabrikanten een uitdaging om machines op tijd geleverd te krijgen.

Sinds enkele maanden is de staalprijs enorm gestegen, tot +€800 per ton. Dit wil zeggen dat ook de prijzen van machines stijgen. Omdat de meeste machines echter verkocht zijn eind 2020 of begin 2021 kan deze prijsstijging niet doorgerekend worden aan de eindklanten. De prijsstijgingen komen dan ook volledig ten laste van de constructeurs.  Op een machine die 2 ton weegt wil dit zeggen dat de fabrikant €1.600 minder omzet over houdt. En de prijsstijgingen beperken zich niet enkel tot staal, ook bij andere artikels gaan de prijzen omhoog.

“De stijging van de staalprijzen kent verschillende oorzaken,” zegt Joost Vandesteene, CEO van Steeno en Vice-voorzitter van Fedagrim, “zo is er de wereldwijde economische heropleving na de verschillende lockdowns van het voorbije jaar maar bijvoorbeeld ook China, dat normaal staal exporteert, is nu staal gaan importeren. De machines die nu gefabriceerd worden zijn echter al maanden geleden verkocht, de prijs is toen vast gelegd tussen ons, de dealers en de eindklant. Het verschil in de staalprijs kan dus niet doorgerekend worden. Daarnaast mogen we als fabrikant niet vergeten dat de gebruikers van onze machines een eventuele prijsstijging niet kunnen doorrekenen. De eindklant is dus uiteindelijk de dupe van dit hele verhaal. Maar wij blijven als constructeur ons best doen om machines betaalbaar te houden.”

Stefan Top, Managing Director van AVR en voorzitter van de bedrijvengroep Land- & Tuinbouw bij Agoria, reageert: “Er komen in de sector zeker tussentijdse prijsstijgingen gedurende 2021.  En het is al zeker de vraag of het zich beperkt tot één prijsstijging. We horen in de sector prijsstijgingen van 2 tot 15% afhankelijk van de toegevoegde waarde in het product tov de staalcomponent. Het is dus een bijzonder uitdagend 2° COVID jaar, waar we als constructeur naast COVID niet alleen te maken hebben met forse prijsstijgingen maar ook de beschikbaarheid van componenten is een ongelooflijke uitdaging om alle machines netjes op tijd uit te kunnen uitleveren.”

Previous post Nieuwe 5-serie bij Deutz-Fahr
Next post Empowering the Next Generation – Neem deel aan de Youth Ag Summit
%d bloggers liken dit: