Vervaet zet vierwieler in het veld

Met een groeiende professionalisering in de mestsector en een stijgend aandeel zelfrijders in het segment ontstaat ruimte voor innovatie. Vervaet vult die ruimte op met een nieuwe machine op 4 wielen.

De Vervaet Quad 550 nestelt zich tussen de drie- en vijfwieler wanneer het op aantal wielen neer komt, qua motor staat de machine iets hoger. De Volvo Penta motor produceert namelijk 550 pk en 2.650 Nm koppel. Ook de tank is iets groter, de Quad kan tot 21 kuub mest meenemen.

Het mestsysteem bestaat naar keuze uit een 9.000 l/min Vogelsang of Börger pomp, of het Super-Load alternatief met 10” leidingwerk en een 12.000 l/min pomp. Met een Börger pomp loopt dit zelfs op tot 13.500 l/min!. Na de pomp volgt de Vervaet cycloonsnijinrichting of, als optie, voor de pomp een Vogelsang snijkast met turbovuller. De zuigarm zit rechts vooraan opgebouwd, kan over 180° draaien en klapt zo weg dat hij het zicht van de chauffeur niet belemmerd.

Voor de Quad 550 koos Vervaet een nieuwe motorleverancier, namelijk Volvo. Deze leveren een Penta zescilinder van 13 liter, die 550 pk en 2.650 Nm produceert. De motor is op zijn sterkst bij 1.200 toeren, wat rijden met een laag motortoerental en verminderd brandstofverbruik mogelijk maakt. Samen met Volvo werd ook een koelconcept ontwikkeld waarbij de radiatoren aan de voorzijde zijn ingebouwd, zodat ze zoveel mogelijk vrij van stof en vuil blijven. Omdat Vervaet met de Quad 550 sterk inzet op de exportmarkten was het belangrijk dat de motor aan de strengste emissienormen voldoet en er overal ter wereld een servicenetwerk bestaat, Volvo was hierdoor de geschikte partner voor dit project.

De Quad 550 is permanent op de 4 wielen aangedreven. Voor deze aandrijving ontwikkelde Vervaet een nieuwe transmissie met 2 verdeelaandrijvingen. Hierdoor worden voor- en achteras van elkaar losgekoppeld zodat geen frictie tussen beiden ontstaat. De hydrostatische aandrijving gebeurt door 4 280cc motoren, die van uit stilstand een enorm koppel kunnen bieden, en dat koppel aanhouden doorheen het hele snelheidstraject. Ook kunnen de assen links/rechts en voor/achter sperren. Hierdoor zal de machine zich, indien nodig, ook door de moeilijkste en natste plekken worstelen.

Bij de ontwikkeling van de machine werd rekening gehouden met de grootste bandenmaten op de markt. Met nagenoeg alle bandenmaten blijft de Quad binnen de 3,0 m transportbreedte.

Vervaet koos voor de Quad 550 opnieuw voor een Claas lucht geveerde cabine. De bediening van de gehele machine is binnen handbereik door middel van een nieuwe rijhendel (of een optioneel voetpedaal) en de nieuwe touchscreen-terminal.

%d bloggers liken dit: