fbpx

JCB gaat elektrisch met de JCB 525-60E verreiker

JCB lanceerde zich al eerder in de elektrificatie van hun machines. Vandaag voegde de Engelse fabrikant een aantal machines toe aan hun elektrisch gamma, waaronder de 525-60E Loadall. 

De JCB 525-60E wordt aangedreven door 2 elektromotoren. Een eerste tractiemotor van 17 kW drijft de eigen gefabriceerde stuurassen aan, die zorgen voor een permanente vierwielaandrijving. Een 22 kW sterke motor drijft een tandwielpomp met vaste opbrengst voor het hydraulische systeem aan. Het maximum debiet bedraagt 80 liter / min. De bediening van de telescooparm verloopt via een proportionele joystick die een elektrohydraulisch kleppenblok bediend, met hydraulische regeneratie bij het zakken en inschuiven van de giek.

De motor van het rijgedeelte maakt gebruik van energierecuperatie via regeneratief remmen, terwijl het hydraulisch systeem energie recupereert wanneer de giek neergelaten wordt. Hierdoor wordt de batterijlading geoptimaliseerd voor een lange dag werken. De remregeneratiefunctie wordt automatisch uitgeschakeld wanneer de accu volledig is opgeladen.

De machine heeft dezelfde ingebouwde lader als andere JCB E-TECH-producten, waarmee de batterij in 8 uur kan worden opgeladen met een standaard 240V, 16A elektrische voeding. Een optionele JCB universele oplader kan worden gebruikt om in slechts 35 minuten op te laden.

De 525-60E heeft eveneens dezelfde draaicirkel als zijn diesel-variant, namelijk 3,7 m (buitenkant gemeten). Het maximale hefvermogen bedraagt 2.500 kg, met een maximale belasting van 2.000 kg op de volledige hefhoogte van zes meter. De machine is ontworpen om dezelfde cyclustijden te leveren als zijn diesel-aangedreven tegenhanger, zonder prestatieverlies.

Close
%d bloggers liken dit: