fbpx

Graan op de Champs-Élysées

Iets meer dan 30 jaar geleden werd de Parijzenaren wakker met een ongewoon beeld. De Champs-Élysées was in de nacht van 23 op 24 juni omgetoverd in een graanveld. Maar liefst anderhalve hectare tarwe, in het midden van de Lichtstad.

Het was de nationale organisatie van jonge landbouwers die, samen met de stad Parijs, deze stunt in elkaar stak. Voor de technische kant van de oogst sprong Fiatagri mee op de boot. De fabrikant maakte van de gelegenheid gebruik om de Fiat Winner-serie voor te stellen aan de landbouwpers en het publiek. Elie De Kegel, toenmalig commercieel verantwoordelijke voor Fiatagri in België, was er bij toen de witte en terracotta gekleurde maaidorsers het graan dorsten. “Een zicht dat ik nooit meer vergeet, de maaidorsers en trekkers met de Arc de Triomphe op de achtergrond”, mijmert Elie.  “Van uit België waren we met alle Fiatagri dealers afgezakt naar Parijs om het schouwspel live mee te maken. Fiatagri België hing in die tijd af van Fiatagri Frankrijk.”
De zomertarwe werd gezaaid in bakken van 1 vierkante meter, die speciaal gemaakt waren om het gewicht van de trekkers en machines te kunnen dragen. Het zaad, 500 korrels per vierkante meter, werd met een oude omgebouwde zaaimachine gezaaid en nadien met harken en met de hand afgedekt. De planten groeiden en rijpten onder serres, in afwachting van hun transport naar de Franse hoofdstad. 23 juni 1990 sloegen meer dan 1.000 jonge Franse landbouwers de handen in elkaar en vulden vrachtwagen na vrachtwagen met 15.000 paletten vol tarwe. Diezelfde nacht werden die paletten tegen elkaar geschoven op de Champs Élysées om anderhalve hectare veld te vormen, omgeven door nog eens 2 hectare gazon. Onder het oog van een massa Parijzenaren werd de tarwe geoogst met verschillende Fiatagri maaidorsers, het graan afgevoerd met trekkers van hetzelfde merk en het stro uiteindelijk geperst.

“Wie er bij was vergeet het nooit meer, maar ook voor wie er niet bij was, was het impressionant. Niet alleen de landbouwpers besteedde uitgebreide aandacht aan het evenement en de nieuwe Fiat Winner trekker, maar ook in de algemene pers verschenen artikels over het graanveld op de mooiste laan ter wereld”, vertelt Elie. “Voor de jonge landbouwers was het een ongelooflijke manifestatie om aandacht te vragen voor hun werk, voor ons als merk was het een marketingstunt die nooit meer kan overtroffen worden.”

 

Een korte samenvatting kan je bekijken op Youtube:

 

Op Vimeo staat een uitgebreide reportage over dit evenement:

Close
%d bloggers liken dit: