Magazine: Getest: Claas Axion Terra Trac

Op Agritechnica 2017 had Claas 2 blikvangers op hun stand staan, een Jaguar hakselaar en een Axion trekker, beiden op Terra Trac onderstel. Na meer dan 20 jaar ervaring met Terra Trac rupsen onder maaidorsers was het tijd om de techniek op andere machines te implementeren. Afgelopen najaar had de redactie de gelegenheid om de Axion Terra Trac te testen in Duitsland.

De Claas Axion, die in 2006 geïntroduceerd werd, is de eerste echte Claas tractor, nadat de fabrikant Renault overnam in 2003. De trekker is vooral gericht op grote akkerbouwbedrijven en loonwerkers, met zijn vermogens van 325 tot 445 pk. Bij dergelijke hoge vermogens is het van belang dit goed over te brengen naar de grond, met zo weinig mogelijk slip. Waar het Terra Trac rupsonderstel bij de oogstmachines vooral bedoeld is om bodemdrukvermindering te bekomen, telt vooral trekvermogen bij de Axion trekker. De fabrikant paste hiervoor het Terra Trac onderstel aan. De grote verschillen tussen de onderstellen van de oogstmachines en die van de trekker zijn onder meer een groter aandrijfwiel om meer trekvermogen te ontwikkelen, een verstevigde overbrenging en nieuw ontwikkelde spaakwielen.

2 versies, 4 rupsen
De Axion Terra Trac bestaat in 2 versies, de Axion 930 (355 pk) en de Axion 960 (445 pk). Daarnaast kunnen 3 rupsbreedtes gekozen worden, 457 mm, 635 mm, 735 mm en 890 mm. Zelfs met de breedste rupsen blijft de Axion Terra Trac binnen de 3 meter breedte. Voor de Noord-Amerikaanse markt werd rekening gehouden met de mogelijkheid om de Axion Terra Trac ook op rij-afstand te zetten voor rijencultuur, een manier van werken die we ook in Europa steeds meer zien opkomen. De trekker heeft een C-Matic traploze transmissie, CEBIS bedieningsdisplay en multifunctionele bedieningshendel. Voor een optimaal comfort op de weg en in het veld is zowel de vooras als het rupsonderstel geveerd, daarnaast is ook de cabine op 4 punten geveerd. Een deel van de ruimte die vrij komt door het ontbreken van wielen wordt ingenomen door een grotere brandstoftank vergroot, goed voor tot 3 uur extra autonomie per dag.

Aangepaste Terra Tracs
Waar het bij het Terra Trac rupsonderstel voor oogstmachines vooral gaat over verminderde bodembelasting, is het bij de Axion TT vooral het trekvermogen dat van belang is. Claas paste daarom het onderstel aan. Het grotere aandrijfwiel valt meteen op. De wielen kregen een nieuw, open design voor een verhoogde zelfreinigende werking. Ook de rubber blokken op de wielen zijn zo ontworpen dat ze een zelfreinigende werking hebben. De achterbrug van de gewone Axion en de Terra Trac versie is dezelfde, maar de assen werden vervangen door een tussenstuk om het verschil in hoogte tussen wielen en de rupsen op te vangen. Om getrokken aanbouwwerktuigen op de juiste hoogte te houden is het rupsonderstel in hoogte aanpasbaar. De trekkers zijn ook voorzien van een stuur-assistent die tijdens het draaien de rupsen vertragen zodat ze minder snel slijten en de grond minder versmeerd wordt. De assistent kan volgens 3 niveaus ingesteld worden via de Cebis terminal.

Bij het overbrengen van trekvermogen is slip een belangrijke factor. Zodra een wiel begint te slippen daalt het trekvermogen. Een beetje slip is onvermijdelijk, maar als het slippercentage begint te stijgen, stijgen brandstofkosten en slijtage mee. Daarnaast daalt ook het ha/uur rendement.
De ingenieurs van Claas berekenden dat bij vergelijkbare trekkers, zijnde een Axion 960 TT en een Axion 960 op banden, de TT-versie 15% meer trekvermogen ontwikkeld bij 10% slip. Natuurlijk willen we zo weinig mogelijk slip. Door het grotere contactoppervlak kan de Axion TT het motorvermogen beter overbrengen naar de grond, waardoor de slip in de meeste omstandigheden bijna tot 0 kan terug gebracht worden.

Achter het stuur
Afgelopen najaar konden we de Claas Axion Terra Trac aan de tand voelen. We mochten plaats nemen achter het stuur van de Axion TT 960, die zijn 445 pk mocht los laten aan een 8 meter brede Köckerling Vector cultivator. Omdat de Axion TT een zogenaamde ‘half-track’ is, heeft hij hetzelfde rijgedrag als een standaard trekker. Er is dus geen aanpassing nodig voor (onervaren) chauffeurs. Tijdens het transport is het opvallend dat je als chauffeur minder opwipt in je stoel. De rupsen hebben een groter contactoppervlak met de grond waardoor enerzijds kleine oneffenheden worden uitgevlakt, anderzijds is er geen golving van een band. Qua rijgeluid is er in de cabine geen verschil merkbaar. Omdat de rupsen 8° naar beneden en 15° naar boven kunnen uitslaan worden ook grotere oneffenheden zonder problemen genomen. Ook bij hoge snelheden in het veld blijft het comfortabel rijden. Bij de eerste werkgangen reden we in losse grond, die eerder door een Xerion met schijveneg was bewerkt. In de losse grond en met de Köckerling niet te diep ingesteld had de Axion geen enkel probleem met de 8 meter werkbreedte. Pas wanneer de cultivator diep ingesteld werd en de tanden in verse grond trokken moest de Axion aan het werk. Met de cruise-control ingesteld zorgde de traploze C-Matic transmissie voor het optimale motortoerental. Wanneer extra trekkracht nodig was, gingen de motortoeren omhoog, maar net wanneer je zou verwachten dat de trekker ging “powerhoppen” trokken de Terra Trac rupsen de Axion met cultivator stabiel verder. In de losse grond was het opvallend dat de voorwielen dieper wegzakten dan de rupsen. De 890 mm brede TT rupsen hebben een contactoppervlak van 3,87 m², 35% meer dan een wieltrekker met 900/60R42 banden. Ook slippen gebeurde niet in de losse grond. Bij transportsnelheden (25-30 km/u) dwars over het bewerkte land viel opnieuw het comfortabele rijgedrag op. De geveerde rupsen en tussenrollen spelen hier een grote rol in. Door het grotere contactoppervlak en de bodemvolging van de rupsen worden oneffenheden zoals sporen als het ware uitgegomd. Om dit concreet te testen werden enkele sporen (15 cm diep) gereden in de losse grond met een verreiker waar de Axion TT haaks op reed. De voorwielen van de trekker lieten de sporen goed voelen in het stuur, de rupsen volgden het bodemcontour maar gaven geen schokken door in de cabine. De draaicirkel op de kopakkers is groter dan bij standaard wieltrekkers, maar mits een goede instelling van de GPS Pilot en verspringende werkgangen is dit geen probleem. Waar rupstrekkers nogal wat grond opduwen bij het draaien is dit opmerkelijk minder bij de Axion TT. Door de stuurassistentie, die de rupsen vertraagt bij het draaien, gaan de rupsen minder wringen waardoor er minder aarde opgeduwd wordt. De cabine, die verschilt niet van de standaard Axion trekkers. Enkel het trapje naar de cabine werd aangepast om ruimte te maken voor de rupsen. De spatborden die voorzien zijn voor wielen op de standaard trekkers worden deels opgevuld door de vergrote bandstoftank. Deze is goed voor tot 3 u extra autonomie per dag.

YouTube player

De conclusie na het testen van de trekker?
De rupsen zijn zeker een toegevoegde waarde. Meer trekvermogen, minder tot geen slip, minder insporing. Zeker in nattere omstandigheden gaat de Axion TT tot zijn recht komen, maar ook op droge ondergrond heeft hij zijn voordelen. In tegenstelling tot full-track trekkers is er geen aanpassing van de chauffeur nodig voor het rijden met deze half-track.
Is de Axion TT een trekker voor België?
In de akkerbouw is een vermogen van 300+ pk geen uitzondering meer. De Axions met hun vermogen tussen 325 en 445 pk hebben dus al zeker hun plaats in dat segment. De TT-variant hoort daar ook bij. Zeker bij bedrijven met grote akkers en weinig wegtransport kan de Axion TT tot zijn recht komen. Ook bij loonwerkers of akkerbouwers die gebruik maken van overlaadwagens in modderige omstandigheden, zoals bieten, chicorei of witloofwortels kan de trekker een ideale partner zijn voor deze wagens. Wanneer bodemverdichting een item is, dan is de Axion TT zeker een overweging waard.

 

Ook Xerion op rupsen
Naast de Axion TT konden we ook kort proefrijden met een Xerion op rupsen. Van deze machine waren de afgelopen jaren al enkele spionage-foto’s opgedoken maar het was onduidelijk of Claas zelf achter de combinatie zat, of het eerder een akkerbouwer was die de ombouw deed. Wat opvalt aan de Xerion op rupsen is dat het geen Terra Trac rupsen zijn. Dit had een logische keuze geleken, zeker nadat Claas zelf geregeld de vergelijking maakte tussen de vlakke TT rupsen en driehoek rupsen. Toch staat de Xerion op een Zuidberg-combinatie. De verklaring is simpel. De Terra Trac rupsen zijn ontwikkeld voor aangedreven assen, die niet sturen. Aangezien de Xerion op 4 wielen kan draaien kon er dus geen Terra Trac onderstel onder de Xerion geplaatst worden. In vergelijking met de wiel-versie van de Xerion hebben de Zuidberg rupsen 25% meer contactoppervlak (4,72m²). Op rupsen blijft de trekker binnen de 3 meter. De rupsen geven de Xerion een verhoogd trekvermogen, 2.400Nm voor de Xerion 4500 (490 pk), 2.600Nm voor de Xerion 5000 (530 pk). Veel testen hebben we niet kunnen doen met de rupsversie van de Xerion, maar 1 ding was direct zeker. De rupsen zorgen voor een veel vrijer zicht uit de cabine.

 

Dit artikel verscheen eerder in Hectares Magazine 2020-02 – U kan het magazine hier online lezen

%d bloggers liken dit: