Joskin gaat elektrisch

Aangedreven assen zijn niets nieuws in onze regio. Nergens anders ter wereld worden zoveel karren uitgerust met as-aandrijving als in de Benelux. Constructeurs gaan steeds weer op zoek naar een efficiëntere vorm van aandrijving. De Belgische fabrikant Joskin koos eerder al de weg van de elektrische aandrijving. Door evoluties bij de ontwikkeling van tractoren krijgt deze vorm van aandrijving opnieuw meer aandacht.

Stijgende trekkervermogens maakten het in het verleden mogelijk om steeds grotere wagens te gaan gebruiken die steeds zwaarder belast werden. In ongunstige omstandigheden zorgde dit voor glijden of vastrijden. Met aangedreven assen werd dit probleem opgelost. De mechanische aandrijving is nog steeds de meest voorkomende keuze, maar ook in de landbouwsector maakten elek

trisch aangedreven assen hun intrede. De trekker produceert de nodige elektrische stroom door middel van een generator, een op de wagen of werktuig gemonteerde elektromotor zorgt voor de omzetting van elektrisch vermogen naar de aandrijving. Joskin doopte hun systeem “E-Drive”. Het systeem, dat in samenwerking met John Deere werd ontwikkeld, krijgt opnieuw belangstelling nu John Deere in de prijzen valt met hun eAutoPower transmissie. Deze transmissie maakt niet alleen gebruik van elektromotor voor de interne werking maar maakt het ook mogelijk tot 100kW ter beschikking te stellen van werktuigen achter de trekker.

Het Joskin E-Drive hybride systeem maakt niet alleen brandstofbesparing mogelijk, maar zorgt er ook voor dat lichtere trekkers veilig ingezet kunnen worden voor transport van grote volumes. Daarnaast biedt het systeem ook in het veld een oplossing bij moeilijke omstandigheden. Wat de doeltreffendheid betreft, levert de E-Drive meer prestaties dan een hydraulisch systeem en is meer soepel dan een mechanisch tractiesysteem. Dankzij zijn automatische beheer van de krachtverdeling vereist het systeem geen handeling van de chauffeur en is dus zeer eenvoudig te gebruiken.

%d bloggers liken dit: