Exact 10 jaar geleden nodigde Fendt de verzamelde Europese landbouwpers uit in Beieren (Duitsland). Slot Neuschwanstein vormde het decor voor een grootste onthulling. In de maanden die vooraf gingen aan de zomer van 2014 waren al enkele spyshots opgedoken van een wel zeer grote Fendt, met een zeer specifieke neus en opvallende lichten….
Terwijl de verzamelde pers aan het bijpraten was met een hapje en een drankje, kwam langsheen de Neuschwansteinstrasse de eerste Fendt 1000 naar beneden gereden. Het rumoer verstomde toen de imposante trekker van tussen de bomen kwam gereden. Al snel volgde opmerkingen als “Zo’n trekker gaan we nooit in België zien rijden!” en “Veel te groot voor onze velden!”. Intussen is meer dan duidelijk dat de Fendt 1000 ook bij ons zijn plaats gevonden heeft.
De Fendt 1000 sprak bij zijn voorstelling tot de verbeelding. Een MAN zescilindermotor met een inhoud van meer dan 12 liter produceerde vermogens tussen 380 en 500 pk. Het leeggewicht van de trekker was 14 ton, en met banden van 2,35 meter hoogte kreeg hij een totale hoogte van maar liefst 3,6 meter. De topsnelheid bedroeg 60 km/u (waar mogelijk en toegelaten natuurlijk!)
Veel nieuwigheden
Fendt introduceerde niet alleen de nieuwe 1000-reeks, maar in die nieuwe reeks werden ook enkele nieuwe concepten geïntegreerd. Zo was de 1000-serie de eerste met het laagtoerentalconcept. De grote MAN motor met inhoud van 12,4 liter had een maximaal toerental van 1.700tpm. Het maximum koppel werd al gehaald bij 1.300 omwentelingen per minuut. Om 40km/u te rijden had de motor maar 950 toeren per minuut nodig. De rustig draaiende motor zorgde ook voor een lager brandstofverbruik en minder uitstoot in vergelijking met andere motor in zijn klasse.
Op de Fendt 1000 werd ook de VarioDrive voorgesteld. Het variabel rijden kende iedereen tegen dat de nieuwe trekker voorgesteld werd. Fendt hertekende hun variabele transmissie en paste ze aan aan het grotere vermogen van de 1000-reeks. Voor- en achteras kregen beiden eeen hydromotor die aangedreven werden door 1 hydropomp. Voor het mechanisch gedeelte van de aandrijving en de vierwielaandrijving koppelde Fendt de voor- en achteras door middel van een slimme lamellenkoppeling,
Om het motorvermogen optimaal over te kunnen brengen naar de grond introduceerde Fendt ook het VarioGrip systeem, een geïntegreerd bandendrukwisselsysteem.
Met de introductie van de Fendt 1000 werd ook het nieuwe Fendt-design geïntroduceerd. De agressieve neus en dito lichten gaven (en geven) de 1000 serie en de nieuwe generaties 900, 700, 600 en 200 een sterk en modern uiterlijk, dat kracht en energie uitstraalt.
Mijn eerste indruk
De zomer van 2014 was mijn tweede zomer als landbouwjournalist. Ik groeide op met de Fendt trekkers van de loonwerker en akkerbouwer uit de buurt, waar het 615LSA het “beest” van de vloot was. Nadien volgde ik nog een beetje van op afstand, dus ik kende de 900-serie ook wel, met de imposante 936 & 939 Vario als topmodellen. Toen we uitgenodigd werden naar Neuschwanstein kon ik de opwinding van mijn collega’s niet goed plaatsen. “Ja, we zullen wel wat nieuws zien, maar gaat er ook eten en drinken zijn?” was een beetje mijn houding. Toen de trekker zich traag een weg richting de verzamelde pers baande maakte opwinding zich ook meester van mij. De nieuwe neus was prachtig, de trekker indrukwekkend. We mochten niet in de cabine, maar rond de trekker lopen was voldoende. Wat een gigant! De voorwielen met maat 650/65R38 waren bijna groter dan mij, de achterwielen torenden boven mij uit. Wat een indruk! En hoewel we toen tussen de collega’s vragen hadden over zo’n trekker op onze velden, kijken we nu niet echt meer op van een Fendt 1000 aan het werk. Maar het blijft nog altijd een plezier ze te zien!