Krone vernieuwt voor volgend grasseizoen hun RX & ZX opraapwagens. De grootste vernieuwing in de wagens is de snijinrichting, die leverbaar is met 40 of 54 messen. De snijrotor wordt door middel van een powerband aangedreven. 

De Krone RX & ZX reeksen bestaan elk uit 3 modellen, gaande van 33 tot 56 m³. De wagens zijn leverbaar met of zonder verdeelwalsen. Voor de RX reeks volstaat een trekker van 175 pk, de ZX vraagt 210 pk. Bij de vernieuwing werd veel aandacht besteed aan het snij-gedeelte. De rotor met een diameter van 88 cm is links en rechts voorzien van 22cm brede, geïntegreerde vijzels die het gras centraliseren richting de messen. De afhankelijk van het snijaggregaat 17 of 22 mm brede meenemers zijn van hoogveredeld gehard staal gemaakt en daardoor zeer robuust en duurzaam. De messen van het snijsysteem zijn aan de zijkanten van de meenemers geplaatst, zodat het gewas gesneden wordt zoals met een schaar, en niet tegen de messen geplet wordt. Het nieuwe snijsysteem met hoge capaciteit is verkrijgbaar in twee varianten: Het met 40 messen uitgeruste ‘OptiGrass 37’ produceert theoretische snijlengten tot 37 mm. Met de ‘OptiGrass 28’ wordt met behulp van 54 messen zelfs een theoretische snijlengte tot 28 mm bereikt. Het gras wordt opgeraapt door een 2,12 m brede, ongestuurde EasyFlow pick-up. Door de hydraulische aandrijving kan de snelheid van de tanden afhankelijk van de doorvoer zo worden aangepast dat de snijrotor gelijkmatig van materiaal wordt voorzien. Dat komt niet alleen aan de voerkwaliteit ten goede, maar vermindert ook het brandstofverbruik. De snijrotor wordt door middel van een powerband aangedreven. Bij de RX opraap- en transportwagens brengt de powerband daarbij een ca. 25% hoger aftakasvermogen over dan het eerdere model, bij de ZX is dat tot 10% hoger. Door demping van de belastingspieken, bijvoorbeeld bij dikke pakken gras, zorgt dit aandrijfconcept voor een zeer rustige loop en bijzonder geringe slijtage.

De RX opraapwagens staan standaard op een tandem onderstel, het grootste model kan optioneel ook met een tridem chassis worden uitgerust. Bij de ZX wagens staan de 2 grootste modellen op een tridem onderstel. Afhankelijk van de inzet zijn er diverse landbouw-, grasland- en transportbanden verkrijgbaar, met daarop afgestemde profielen in maten tot 30,5 inch. De nieuwe hydraulische en standaard geveerde knikdissel is smal gebouwd zodat het zicht op de pick-up minimaal belemmerd wordt. De smalle bouw draagt ook bij tot een verhoogde wendbaarheid. In combinatie met de intelligente naloopbesturing en de als optie verkrijgbare contactloze elektronische gedwongen besturing wordt niet alleen de graszode ontzien, maar blijft ook de bandenslijtage minimaal.

Voor het gebruik van de talrijke functies van de opraapwagens zijn er verschillende bedieningsopties – van de eenvoudige bedieningseenheid DS 100 tot en met de zeer comfortabele ISOBUS-terminals CCI 800 en 1200, die het werk met behulp van een intuïtieve interface en visualisatie van de machinefuncties aanzienlijk vereenvoudigen.

%d bloggers liken dit: