Eerder deze zomer werd de nieuwe Fendt 600 Vario reeks voorgesteld aan een geprivilegieerd groepje journalisten. De rest moest wachten tot het persbericht werd uitgestuurd. Maar nu is alle info bekend! De Fendt 600 Vario vult het gat tussen de 500 Vario en de 700 Vario Gen7. Het topmodel, de 620 Vario heeft een maximaal vermogen van 224 pk. Alle modellen hebben een viercilinder onder de motorkap.

Met de introductie van de Fendt 700 Vario Gen7, die op termijn de 800 serie vervangt, schoof de verdeling van het motorvermogen wat op, en ontstond een gat tussen de 500 & 700 Gen7 reeks. De langverwachte komst van de 600 Vario vult dit gat nu op. De reeks bestaat uit 4 modellen, de Fendt 614 Vario, 616 Vario, 618 Vario and Fendt 620 Vario, met vermogens tussen 149 en 209 pk. Alle modellen zijn voorzien van Fendt DynamicPerformance, wat 15 pk extra levert wanneer nodig. Het topmodel krijgt zo maximaal 224 pk. Speciaal voor de 600 Vario reeks ontwikkelde Agco een nieuwe viercilinder 5 liter Agco Power Core50 motor. Nabehandeling van uitlaatgassen vindt plaats via een dieseloxidatiekatalysator (DOC), dieseldeeltjesfilter (DPF) en met selectieve katalytische reductie (SCR) zonder uitlaatgasrecirculatie. De CORE50-motor is ook voorbereid op alternatieve brandstoffen, zoals HVO, om in de toekomst met een lagere CO2-uitstoot te kunnen werken. Er zijn ook onderhoudsvrije hydraulische klepstoters in de motor ingebouwd. De eerste olieverversing van de motor vindt plaats na 500 uur, dus het eerste interval van 50 uur is weggelaten.
Net als bij de zwaardere reeksen krijgt ook de 600 Vario het “high torque – low engine speed” principe. Het nominale motortoerental is slechts 1.900 tpm. In het hoofdwerkbereik is het toerental een rustige 1.350 tot 1.800 tpm. Het topmodel Fendt 620 Vario kan een topsnelheid tot 50 km/u bereiken bij slechts 1.250 tpm. Het maximumkoppel van 950 Nm is op het topmodel Fendt 620 Vario beschikbaar van slechts 1.200 tpm tot 1.600 tpm en zorgt voor een hoge trekkracht en acceleratievermogen bij een minimaal specifiek brandstofverbruik.

Bij de ontwikkeling van de Fendt 600 Vario werd rekening gehouden met vereisten. Het resultaat is een krachtige en flexibele trekker met een compacte bouw. Om het motorvermogen over te brengen naar de grond ontwikkelde Fendt een nieuwe VarioDrive. De basis is de eentraps aandrijflijn met onafhankelijke regeling van de voor- en achteras. De transmissie meet continu de slip op alle vier de wielen en regelt het vermogen per wiel. Voor het eerst combineert Fendt VarioDrive de vier hoofdfuncties van maximale trekkracht, gelijktijdige bodembescherming met minimale slijtage en wendbaarheid. Dynamische besturing voorkomt wielslip, met maximale tractie ongeacht de ondergrond. De aandrijflijn maakt handmatig schakelen overbodig bij het wisselen tussen veld- en wegwerkzaamheden. Op deze manier combineert VarioDrive automatisch maximale trekkracht, hoge bodembescherming op elke ondergrond zonder vervorming, prestatieverlies of bandenslijtage.

Het maximale toegelaten gewicht van de 600 Vario bedraagt 13,5 ton, het eigen gewicht van de trekker is 7,7 ton. Om met dit gewicht de bodem maximaal te ontlasten is ook de 600 Vario reeks uitgerust met het volledig geïntegreerde Fendt VarioGrip systeem. Voor de Fendt 600 Vario zijn talrijke bandenopties beschikbaar tot een diameter van 1.950 mm achteraan. De standaarduitrusting van het Fendt 620 Vario-model omvat 650/65 R42-banden. Ook banden voor rijencultuur zijn mogelijk, en dat voor het eerst in deze vermogensklasse.

De beproefde Fendt VisioPlus-cabine combineert een hoge werkveiligheid met het beste overzicht, comfort en ergonomie. Zo kan het luchtfiltersysteem in de cabine af fabriek optioneel worden omgebouwd naar categorie 4-bescherming volgens EU-norm EN15695. Het categorie 4-beschermingssysteem beschermt de bestuurder tegen stof, vloeibare gewasbeschermingsmiddelen en hun dampen. Zo voldoet de Fendt 600 Vario met het juiste filter aan alle wettelijke eisen bij gewasbeschermingstoepassingen. In de basisinstelling voldoet hij aan alle normen van een categorie 2-beschermingscabine.

Goed zicht is cruciaal voor nauwkeurig werken. Het samenspel van drie factoren biedt bestuurders optimaal zicht. Met een kijkhoek van 77 graden biedt het verticaal doorlopende panoramavenster een optimaal zicht op de voorlader bij het werken op hoogte. In het horizontale vlak heeft de bestuurder een hoge allround zichtbaarheidsindex van meer dan 72 procent. Deze index meet de netto vrije zichtruimte op hoofdhoogte bij een diameter van 24 meter. Ruitenwissers voor met een wisgebied tot 300 graden en de optionele ruitenwisser voor de rechter zijruit met een wisgebied van 97 graden maken het zichtpakket compleet.

Voor het beste zicht, zelfs bij lage temperaturen, is de voorruit optioneel verkrijgbaar met voorruitverwarming van gelaagd glas. Twee optionele camera’s voor en achter vergemakkelijken het manoeuvreren, bieden direct zicht op het werktuig en verhogen het werkcomfort, terwijl twee optionele werklampen in de motorkap voor de best mogelijke verlichting zorgen. LED-achterlichten en een dynamische richtingaanwijzer verhogen de veiligheid in het verkeer nog verder.Lange werkdagen stellen hoge eisen aan de bestuurder. Daarom kunnen eten en drinken nu zowel gekoeld (0-16°C) als verwarmd (45-65°C) worden in een koel- en warmhoudbox. Er zijn zes verschillende stoelconfiguraties voor de Fendt 600 Vario. De nieuwe premium stoel met intuïtieve bediening via de terminal, bekend van de Fendt 700 Vario Gen7, is optioneel verkrijgbaar.

De Fendt 600 Vario is ontworpen voor gebruik met de nieuwe generatie Fendt Cargo en Fendt CargoProfi voorladers, met zijn panoramavenster over de hele lengte en grote zichthoek. Je kunt kiezen uit twee grootteklassen met de modellen 4.85, 5.85 en 5.90 voor verschillende hefhoogtes en hefvermogens. Met een maximaal hefvermogen tot 34,6 kN voor de Fendt Cargo 5.90 en een optionele positieonafhankelijke weegfunctie verplaatst de Fendt CargoProfi voorlader ook grote ladingen efficiënt tot een hoogte van maximaal 4,50 meter.

De voorlader wordt efficiënt bediend via de optionele 3L joystick. Bij het werken met frequente richtingsveranderingen, zoals bij laadwerkzaamheden, wordt het voordeel van de geïntegreerde achteruitknop duidelijk. De combinatie van Fendt Cargo en 3L joystick maakt het mogelijk om drie functies tegelijk uit te voeren bij het werken met een silagegrijperbak. De derde functie wordt bediend via de duimjoystick op de 3L joystick. Hierdoor kan de silagegrijper tegelijkertijd worden geheven, gekanteld en geopend.
Als optie biedt Fendt een extra stuurjoystick voor de Fendt-tractoren.

Natuurlijk is de nieuwe Fendt 600 Vario voorzien voor alle mogelijke toepassingen op gebied van precisielandbouw. Ook FendtONE zit in het pakket.

YouTube player
%d bloggers liken dit: