Nieuwe assturing zonder trekkerconnectie bij Fliegl

Fliegl introduceert een nieuw stuursysteem voor hun afschuifwagens, mengmesttankers en stalmeststrooiers. Voor de nieuwe besturing zijn er geen stuurstangen, kettingen of dergelijke nodig tussen trekker en aanhanger.

Fliegl vergemakkelijkt het aankoppelen van hun verschillende wagens door kettingen of stuurstangen overbodig te maken bij hun nieuwe assturing. Om dit mogelijk te maken voorziet Fliegl de wagens met stuurassen van een gyroscoop die de rijrichting detecteert en wielsensoren op de vaste as. Deze sensoren registreren de snelheid van beide wielen, bij een afwijking van deze snelheid (bij het nemen van een bocht) wordt berekend wat de draaiingshoek is en worden de stuurassen aangestuurd. De stuurassen zijn uitgerust met hoeksensoren om de correcte sturingshoek door te geven aan het systeem. Boven 25km/u wordt de wieluitslag beperkt, zodat ook bij hogere snelheden de trekker-combinatie stabiel blijft in de bochten. Bij snelheden boven 40 km/u wordt het stuursysteem geblokkeerd. Het systeem werkt zowel voor- als achterwaarts.

De stuurassen worden hydraulisch bestuurd via het Load Sensing systeem van de trekker, de wagens worden verder bediend via isobus.

 

%d bloggers liken dit: