Ploeger AT5104 LNMS het veld in

Ploeger onthulde begin dit haar de plannen voor een vierwieler. De machine, die de modelnaam AT5104 LNMS kreeg, werd afgelopen week voor het eerst in het veld getest. Hiermee is de mestmachinelijn, met ook een driewieler en vijfwieler voor de fabrikant compleet. De machine maakt gebruik van dezelfde hoofdcomponenten als de AT4103 en AT5105.

Bij het ontwerp van de zelfrijder was de werkomgeving en het rijcomfort zeer belangrijk voor Ploeger.  De hydraulisch geveerde vooras met automatische hoogteregeling in combinatie met de geveerde cabine zorgen voor zeer comfortabel rijgedrag. Tijdens het rijden worden alle functies met fysieke knoppen bedient. Alle relevante informatie kan afgelezen worden van het 12” touchscreen scherm.

Het ontwerp van de neus zorgt voor onbelemmerd zicht naar de voor- en zijkant. De laadarm aan de rechterzijde klapt weg zodat deze niet in de weg zit tijdens de werkzaamheden. De koeler voor de motor is voorzien van een ventilator die de lucht door de radiateur zuigt. Voor de koeling van het hydraulisch systeem en de versnellingsbak is een radiateur rechts voor het achterwiel gemonteerd. Alle onderdelen zijn eenvoudig bereikbaar voor onderhoud en schoonmaak.

Onder de motorkap koos Ploeger voor een Scania 6 cilinder in-lijn dieselmotor van 550 pk. De mechanische aandrijving zorgt voor efficiënte benutting van het beschikbare vermogen. Als transmissie monteerde de fabrikant de continu variabele ZF ECCOM 5.5. De oliepompen zitten bij de achteras van de machine en worden aangedreven door de aftakas van de versnellingsbak. Om brandstof te besparen zijn de oliepompen gedurende wegtransport uit te schakelen. In het veld is de machine op alle wielen aangedreven en gestuurd. Op de weg wordt boven de 25 km/u de achterasbesturing uitgeschakeld. De vierwieler kan uitgerust worden met verschillende bandenmaten, de mogelijkheden variëren van de hoogste 1000/65R32 band tot de breedste 1250/50R32 band.

 

Loonwerkers Noord-Vlaams Brabant maakte bovenstaande foto’s. Meer zien? klik hier

 

Previous post Kubota kondigt OEM partnerschap aan met MX
Next post Big X op 3m transportbreedte
%d bloggers liken dit: