fbpx

Dag iedereen,

We zijn een dikke maand  verder en terwijl ik mij na een lange dag sleutelen neerplof in mijn zetel bedenk ik mij dat het wellicht een van de laatste rustige avonden zal zijn voor de komende anderhalve maand. Van de lange en zware winter is ondertussen bijna niets meer te zien en dat heeft alles is een stroomversnelling gebracht. Het is alle hens aan dek om alles in gereedheid te brengen voor het snel naderende voorjaar.

Waar we een een paar weken geleden eerst enkele uren sneeuw moesten wegfrezen en scheppen om aan de machines te kunnen is het deze dagen heerlijk vertoeven in het lentezonnetje. Van de ene dag op de andere is het weer hier volledig omgeslagen, van vorst overdag tot uitschieters van 18 graden op de middag. Dat gecombineerd met een aangenaam lentebriesje heeft er voor gezorgd dat alle sneeuw hier op een kleine 10 dagen is verdwenen en we in “the yard” ondertussen al weer in het stof zitten. Dat de dooi zo snel is gegaan heeft voor- en nadelen. Het grootste probleem is dat de snelle dooi voor enorme hoeveelheden smeltwater zorgt op korte tijd. Veel beken, drainagekanalen en rivieren kunnen die massa water niet aan. Rond het bedrijf hebben we weinig last maar in Eaglesham, een dorpje 100 kilometer hiervandaan, waar we een kleine 400 ha bewerken zijn er grotere problemen. Daar zijn veel grindwegen niet meer toegankelijk nadat de culverts (duikers) zijn uitgespoeld. Andere dorpjes zoals Sexsmith en Beaverlodge hebben dan weer te kampen gehad met zware overstromingen.

Ondanks de waterellende is er ook een groot voordeel verbonden aan de snelle dooi. De gewassen die afgelopen najaar zijn achtergebleven in het veld zijn heel snel bloot komen te liggen en drogen snel uit. Dat is belangrijk om de kwaliteit te behouden. Een 2de belangrijk voordeel is dat dit jaar alle sneeuw en het smeltwater weg was voor de grond de tijd kreeg om te ontdooien. Wanneer dit gebeurt begint de grond veel meer vocht op te nemen dan voordien en duurt het uiteraard veel langer om te drogen dan nu het geval is. We hebben nog een dikke 500 hectare koolzaad van oogst 2019 in het veld staan en we hopen te kunnen profiteren van de snelle dooi om de oogst af te ronden voor we beginnen met zaaien. Beide combines staan al in het veld klaar om te beginnen, voorlopig blijft het nog bij proberen. Het is een kwestie van dagen vooraleer we er echt aan kunnen beginnen. Ik zal tijdens de oogst zorgen voor de afvoer naar de elevators en kijk er enorm naar uit om mijn supertrucker-carrière terug op te nemen voor een knap staaltje harvest-trucking met een typisch Canadese Super-B combinatie, 30 wielen op 8 assen en 63 ton totaalgewicht!!

Maar dat is nog toekomstmuziek. De afgelopen maand zijn we voornamelijk in de werkplaats aan de slag geweest. Vince is iemand die altijd op zoek is naar een manier om het werk in het veld zo snel en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Een van zijn grootste frustraties was dat er tijdens het zaaien teveel kostbare tijd verloren gaat aan het vullen van de aircart (de tanks met zaaigoed en kunstmest). Normaal gebeurt dit met de vrachtwagen en een vijzel op de aircart. Dit neemt gemakkelijk een uur in beslag van het moment dat je op de kopakker komt tot je volledig geladen bent. Om dit te versnellen hebben we de overlaadwagen, die normaal enkel gebruikt wordt tijdens de oogst, volledig omgebouwd tot “seed and fertilizer tender”. Tot zover wij weten is dit de eerste keer dat zoiets gedaan wordt en dus hadden we geen voorbeeld om ons op te baseren. 2 extra vijzels die moeten kunnen inklappen, verschillende compartimenten in de tanks, aandrijving, luiken met radiografische aansturing, trechters, verlichting,… De lijst leek eindeloos, maar na in totaal 6 weken (Vince was al langer bezig aan dit project) van passen, meten, tekenen, snijden en een gezonde dosis hillbilly engineering zijn we enorm trots op het resultaat!

Een tweede groot project dat we dit voorjaar aanpakten was de zogenaamde ‘harrows’, een sleep/stoppeleg die ze kochten om kunstmest mee te spreiden, in te werken en tegelijk een zaaibed te maken. De harrows waren echter niet voorzien van een kunstmestkit, die hebben we dus zelf opgebouwd. Na duidelijke instructies kreeg ik de verantwoordelijkheid om alles uit te denken en alle hulpstukken te ontwerpen naar eigen inzicht, Belgian engineering in action! Houders voor de leidingen, torens en cart-aansluiting ontwerpen is iets wat ik nog nooit eerder gedaan had, maar met hulp van de CNC-plasmasnijder paste de puzzel netjes in elkaar. 72 verdelers en 300 meter flexibele buis later lijkt alles tijdens de eerste testrun toch goed te werken en staat deze combinatie klaar om te beginnen.

Als derde project hebben we ook nog de bevoorradingswagen voor de kunstmest opgelapt. Ook bij dit project maakten we gebruik van wat ze hier ondertussen met een kwinkslag “Belgian engineering in action” noemen. Met een nieuw afdekzeil en wat oplapwerk aan de bak zouden we vlot het seizoen moeten kunnen doorkomen. Omdat we deze wagen gaan gebruiken om de aircart van de stoppeleg te vullen moesten we ook een nieuwe lostrechter bouwen en de oude losvijzel verwijderen. Die kon door zijn beperkt lengte niet meer gebruikt worden bij de hoge tanks van de cart. In ruil daarvoor kwam er een lostrechter onder het chassis die in de laadvijzel van de cart kan lossen. Met die trechter kunnen we veel sneller lossen dan met de oude vijzel en kunnen we het tempo er in houden. Dat is de theorie althans, de praktijk zal binnenkort moeten bewijzen of dat ook zo is. Tussen alle grote projecten door zijn we dagelijks ook bezig met kleinere zaken zoals dat op elk landbouwbedrijf gebeurd. Onderhoud aan de tractoren, slijtdelen vervangen op de machines, smeren,…

Het waren geweldig leerrijke weken in de werkplaats. Zoals sommigen vast wel weten heb ik een eerder beperkte technische/mechanische achtergrond en er gaat dan ook geen dag voorbij dat ik niet iets nieuw leer. Na een maand binnen werken en met het mooie weer nu begint het toch bij iedereen te kriebelen om te kunnen beginnen in het veld. Oogst 2019 en zaai 2020 staan voor de deur en iedereen staat klaar om er het beste van te maken!

 

Groeten, en tot volgende keer,

Sim

 

 

 

 

Close
%d bloggers liken dit: