Claas Jaguar Field Shuttle met een Belgisch kantje

De Claas Field Shuttle spreekt nog altijd tot de verbeelding. De grote bunkerhakselaar werd tot 2008 door Claas zelf gebouwd maar er kwam een einde aan het project. In België wordt de machine levend gehouden door De Bruyne Agro in Assenede, maar in Zwitserland zet Frédéric Angéloz nog een stapje verder en bouwt op vraag Jaguar hakselaars om tot Field Shuttles. En ook die machines hebben een Belgisch kantje!

Op basis van de jongste generatie Claas Jaguar hakselaars bouwt Angéloz de Jaguar 990 XShuttle TT. Voor de ombouw naar een bunkerhakselaar wordt de achteras verwijderd en wordt de machine verlengd met een knikchassis met TerraTrac rupsen. Op dit nieuwe chassis wordt de bunker gemonteerd. De vorige versies kregen nog een bunker zoals Claas ze zelf bouwde, maar bij recente ontwikkelingen werd de bunker hertekend en voorzien van een nieuw lossysteem.

Onlangs rolde de nieuwste versie van de Jaguar 990 XShuttle TT uit de werkplaats in Formangueires (Zwitserland). De machines die nu gebouwd worden zijn specifiek gebouwd voor het oogsten van wilgenhout voor een biomassaproject in Groot-Brittannië. De hakselaar is 3 meter breed, de bunker heeft een inhoud van 50m³. Met het nieuw ontwikkelde zijdelingse lossysteem kunnen vrachtwagens zonder problemen geladen worden. Een weegsysteem houdt continu bij hoeveel wilgenhout er al gehakseld werd. Deze buitengewone hakselaar krijgt ook een Belgische touch. De software om het geheel aan te sturen is namelijk geschreven door onze landgenoot Tom Claeys.

Volgens de Facebookpagina van Angéloz is de recentst gebouwde machine een eerste in een reeks van 100 bunkerhakselaars die hun weg moeten vinden naar Groot-Brittanië.

 

 

Beelden: Facebook Frédéric Angéloz

%d bloggers liken dit: