Nieuw topmodel opraapwagen bij Strautmann

Strautmann lanceerde recent hun nieuwste topmodel opraapwagen, de MagnonCFSDeze opraapwagens zijn beschikbaar in drie modellen, MagnonCFS 430, 470 en 530, met een laadvermogen van 41 tot 51 m³, en zijn in de eerste plaats bedoeld voor grote melkveebedrijven en loonwerkers.

De MagnonCFS opraapwagen heeft een hydraulisch aangedreven pick-up zonder curvebaan met een werkbreedte van 2,25 m. De pick-up is voorzien van kunststof tanden in plaats van flexibele stalen tanden. Door hun grotere flexibiliteit passen ze zich gemakkelijker aan oneffen terrein aan. De stalen schrapers die tussen de tanden zijn gemonteerd, optimaliseren de gewasstroom dankzij hun lage positie. Zo wordt voorkomen dat het gras zich rond de pick-up wikkelt. Bovendien raken de tanden en schrapers elkaar niet meer, wat voor een zeer stille werking zorgt en de slijtage van de tanden voorkomt. Indien toch een of meer tanden moeten worden vervangen, is de handeling uiterst eenvoudig en snel: het verwijderen van een enkele schroef is voldoende.

Dankzij de hydraulische aandrijving van de pick-up kan het toerental van de pick-up traploos worden geregeld en worden aangepast aan de rijsnelheid van de trekker. De hoogte-instelling gebeurt nog steeds zoals gebruikelijk met de petn-gatverbinding op de dieptewielen. Als optie kan een extra brede centrale tastrol op de MagnonCFS worden toegevoegd. Hij wordt achter de pick-up gemonteerd en optimaliseert de werking van de opraapwagen op natte of oneffen grond.

Net achter de pick-up zit de CFS wals. Deze maakt het mogelijk om de gewasstroom voor de rotor te reguleren. De totale breedte van de integrale rotor is 2 100 mm. De 180 mm brede geïntegreerde vijzels aan de buitenzijden van de rotor zorgen voor een betrouwbare gewasstroom tussen de brede pick-up en de invoertanden. De rotor wordt aangedreven door een aan de zijkant gemonteerde tandwielkast met oliebad en planeetaandrijving. Het nieuwe Exact-Cut snijmechanisme heeft 48 messen voor een theoretische snijlengte van 35 mm. Elk mes heeft standaard 2 snijkanten en is omkeerbaar. Bovendien is elk mes voorzien van een nieuwe beveiliging: dankzij een systeem met afzonderlijke activering kan het mes bij een botsing met een vreemd voorwerp volledig uit het invoerkanaal zwenken. De snijkanten van het mes blijven zo bespaard. Door de automatische retour van het mes keert het terug naar de werkpositie nadat de veiligheidsvoorziening in werking is getreden.

Een ander nieuw kenmerk op het model is de hydraulische voorwand, die naar binnen zwenkt om het laden te vergemakkelijken en het voer optimaal samen te drukken: als de laadbak tot de achterkant volledig is gevuld, zwenkt de voorwand automatisch naar voren, waardoor 5 m³ extra laadruimte vrijkomt boven de snijrotor en pickup. De MagnonCFS opraapwagen is dus compacter dan de vorige Tera-VitesseCFS modellen, terwijl hij een groter laadvolume biedt. Bij het lossen van de lading zwenkt de voorwand automatisch naar achteren om ervoor te zorgen dat de laadbak snel en volledig wordt leeggemaakt. Het platform is 2,4 m breed en heeft een gegalvaniseerde stalen bodemplaat. De bodemketting heeft vier slijtagevrije schakelkettingen met een breukbelasting van 13 ton.

De MagnonCFS is standaard uitgerust met een hydraulisch onderstel: de 430 en 470 modellen hebben een tandemas voor een MTM van max. 20 ton, terwijl de MagnonCFS 530 een tridemas heeft voor een MTM van max. 30 ton. De MagnonCFS is ontworpen voor banden tot 800/45 R30.5, wat betekent dat hij kan worden uitgerust met veel grotere wielen dan de vorige modellen. Dit zorgt voor een geringe bodemverdichting en een lage rolweerstand. De BPW assen kunnen ook worden uitgerust met een nalopende stuuras en een mechanische of elektrohydraulische gedwongen besturing.

Voor gebruiksgemak is de bediening van de MagnonCFS opraapwagen volledig opnieuw ontworpen. De bedieningssoftware heeft drie werkmodi: “laden – weg – lossen”, waarvoor de essentiële functies worden getoond op de display. Dit maakt de bedieningsinterface duidelijk en gebruiksvriendelijk.

Bovendien verhogen de talrijke geïntegreerde automatische functies het werkcomfort. Deze kunnen door de bestuurder individueel worden geactiveerd of gedeactiveerd. Ook de bedieningsterminal is nieuw: hij is ISOBUS-compatibel en heeft een groot 5,7” scherm. De intuïtieve membraantoetsen die naast het scherm zijn geïntegreerd, zijn aangenaam aan te raken.

%d bloggers liken dit: