JCB viert 75-jarig jubileum

75 jaar geleden, op 23 oktober om precies te zijn, werd JCB opgericht door wijlen Joseph Cyril Bamford, in een kleine garagebox in het marktstadje Uttoxeter in Staffordshire, Engeland. Wat uitgroeide tot een wereldwijde speler in zowel de landbouw- als constructiesector, begon met een eenvoudige landbouwkiepwagen, gemaakt van schroot uit de oorlogstijd. 

In 1947 breidde het bedrijf uit en omdat de huisbazin van de heer Bamford het werken op zondag afkeurde, verhuisde hij een paar kilometer verderop naar een stallencomplex in Crakemarsh Hall, dat eigendom was van mevrouw Julia Cavendish, een overlevende van de ramp met de Titanic.  In 1950 verhuisde JCB opnieuw, deze keer naar de locatie van een voormalige kaasfabriek in Rocester. In 1953 werd de eerste graaflaadcombinatie gelanceerd, de JCB Mk1. Het was de eerste keer dat er een machine werd geproduceerd met een hydraulische graafinstallatie aan de achterkant en een frontlader. Deze inventiviteit werpt nog steeds zijn vruchten af: JCB heeft momenteel meer dan 600.000 graaflaadcombinaties vervaardigd op drie continenten.

Met de lancering van een reeks nieuwe graaflaadcombinaties bij de aanvang van de jaren zestig, was duidelijk dat deze machines een revolutie teweegbrachten in de bouwsector. De productiviteit verhoogde en de afhankelijkheid van mankracht verminderde. Toen het nieuwe decennium aanbrak, maakte het bedrijf ook gebruik van nieuwe tools om business te genereren en het merk te promoten. in 1963 volgde de JCB 3C-graaflaadcombinatie, een erkende designklassieker. In 1969 produceerde JCB een recordaantal van 4.500 machines en exporteerde in tussentijd meer dan de helft daarvan.

Begin1970 breidde JCB haar activiteiten in de VS uit en richtte een basis op in Whitemarsh, Baltimore om de enorme groeimogelijkheden die Noord-Amerika bood, te benutten. Tussen 1971 en 1973 verdubbelde de omzet tot £40 miljoen. In 1975 ging Mr. JCB met pensioen en werd de fakkel overgedragen aan zijn zoon Anthony met de afscheidsboodschap: “Anthony staat voor de zware taak om JCB door de volgende decennia naar een nieuwe eeuw te leiden. Dit is een veeleisende taak, maar hij is er goed voor opgeleid en wordt ondersteund door een zeer sterk team, van in de fabriek tot aan het management. Er bestaat geen limiet aan successen.” En zo brak een nieuw tijdperk aan. Eentje waarin zowel de productiefaciliteiten alsook productreeksen enorm zouden worden uitgebreid.

In 1977 zag de Loadall verreiker het daglicht, een machine die een revolutie teweegbracht in de manier waarop ladingen zowel op bouwplaatsen als op boerderijen werden gehanteerd. De verreiker groeide uit tot één van de meest succesvolle producten in de geschiedenis van JCB. Een jaar later werd nog een mijlpaal bereikt: de bouw van de tweede fabriek van JCB in het VK, JCB Transmissions in Wrexham. De beslissing om in 1979 in India te gaan produceren luidde een periode van wereldwijde expansie in. Tegenwoordig heeft JCB fabrieken in New Delhi, Pune en Jaipur en is India JCB’s grootste markt na het VK.

Productinnovatie bleef de spil binnen het bedrijf en in 1985 werd de 3CX Sitemaster-graaflaadcombinatie gelanceerd, die later de meest verkochte graaflaadcombinatie van JCB zou worden. In dat jaar vierde JCB eveneens de productie van zijn 100.000ste graaflaadcombinatie.

In 1990 verruimde JCB zijn horizon met de lancering van de JCB Fastrac – ’s werelds eerste echte rondom geveerde hogesnelheidstractor. De ontwikkeling ervan kostte £12 miljoen en veroverde de wereld van de landbouw als een storm.  De productontwikkelingen gingen onverminderd door met de lancering van de 2CX-graaflaadcombinatie in 1990, drie jaar later gevolgd door de kleinere 1CX.

In 1995 vierde JCB zijn 50-jarig jubileum. HM The Queen bracht een bezoek aan het hoofdkwartier, waar ze een replica onthulde van de Uttoxeter-garage waar de heer Bamford al die jaren geleden zijn bedrijf was begonnen. In 1997 werd de innovatieve Teletruk-vorkheftruck – die ladingen kan heffen en over obstakels kan plaatsen – gelanceerd. In 1998 opende JCB zijn tweede fabriek in Wrexham, Wales, JCB Transmissions. Een jaar later opende JCB Earthmovers in Cheadle, Staffordshire.

In 2004 verzamelden werknemers zich op het hoofdkantoor voor een foto ter gelegenheid van de productie van de 500.000ste machine. Het had 60 jaar geduurd om die mijlpaal te bereiken. De daaropvolgende negen jaar zouden de volgende half miljoen machines worden geproduceerd. Het was ook het jaar waarin JCB de gedurfde stap in de motorproductie zette met de lancering van de Dieselmax-motor, vervaardigd bij JCB Power Systems in Derbyshire.

In 2005 opende JCB zijn fabriek in Pudong, China en kondigde het nieuws aan van het grootste order ooit in zijn geschiedenis, een deal van $140 miljoen om het Amerikaanse leger te voorzien van een supersnelle graaflaadcombinatie voor militaire engineeringstaken, een machine die bekend staat als de High Mobility Engineer Excavator (HMEE).

In 2006 zorgde JCB voor een wereldrecord met de JCB Dieselmax streamliner-auto. Aangedreven door twee JCB Dieselmax-motoren, bereikte hij snelheden van 350.092 mijl/uur (ca.563km/uur) op de Bonneville Salt Flats in de VS. Dit is het record van ’s werelds snelste dieselauto, een titel die vandaag de dag nog steeds staat.  In 2008 verhuisde JCB Heavy Products – dat rups- en mobiele graafmachines produceert – naar zijn gloednieuwe fabriek aan de rand van Uttoxeter.  Een nationaal tekort aan ingenieurs inspireerde Lord Bamford om in 2010 de JCB Academy in Rocester, Staffordshire op te richten om zo de ingenieurs en bedrijfsleiders van de toekomst op te leiden. De faciliteit is een doorslaand succes geweest met bijna 1.000 studenten.

Met het oog op de toekomst vierde JCB ook zijn erfgoed met de opening van ‘The Story of JCB’ in 2011, een permanente tentoonstelling die de groei van JCB en de wortels van de familie Bamford in de industrie markeert. Deze gaan bijna 200 jaar terug toen ze begonnen als smid in Uttoxeter, om daarna in 1871 Bamfords Ltd. , fabrikant van landbouwmachines, in de stad op te richten.

In 2015 vierde JCB zijn 70-jarig jubileum en introduceerde de gloednieuwe 3CX Compacte graaflaadcombinatie, een machine die 35 procent kleiner is dan zijn grotere broer en ontworpen is om te werken op steeds kleiner en drukker wordende bouwplaatsen.

2016 was een jaar van mijlpalen toen het bedrijf de productie van de 200.000ste Loadall verreiker vierde. JCB deed er bijna 30 jaar over om de eerste 100.000 verreikers te verkopen, maar het duurde minder dan 10 jaar om de daaropvolgende 100.000 verkocht te krijgen – een bewijs van het groeiende belang van het product en de kracht van JCB in deze sector. In datzelfde jaar werd de nieuwe JCB Hydradig ook internationaal geprezen. 2018 blijft zeker niet achter met de onthulling van de allereerste volledig elektrische graafmachine van JCB. De 19C-1E elektrische minigraafmachine is ontwikkeld als antwoord op de vraag van klanten naar een emissievrije machine die binnenshuis en dicht bij mensen in stedelijke gebieden kan werken. Eenmaal volledig opgeladen, is hij klaar om een ​​volledige normale werkdag op de bouwplaats te draaien.

Het jaar zag ook de lancering van de enorm succesvolle X-serie-reeks van rupsgraafmachines en de start van de productie van dumpers op het wereldhoofdkantoor in Rocester. In 2019 ging de nieuwe elektrische minigraafmachine in volle productie bij JCB Compact Products in Cheadle, Staffordshire, en werden de eerste 50 bestellingen aan klanten geleverd.

2019 kende ook vele records. In juni vestigde JCB een Guinness Wereldrecord voor de snelste tractor. Met de naam Fastrac One bereikte de tractor een snelheid van 103,6 mijl/uur (ca.167km/uur) met coureur en vrachtwagenmonteur Guy Martin in de bestuurdersstoel. JCB begon toen aan een ambitieus plan om zijn eigen record te breken en ontwikkelde Fastrac Two, die 10% lichter en zelfs gestroomlijnder is dan zijn kleinere broer. In oktober bereikte Fastrac Two een verbazingwekkende pieksnelheid van 153.771 mijl/uur (ca.247km/uur) en een gemiddelde snelheid van 135.191 mijl/uur (ca.217km/uur) in Elvington.

In maart 2020 markeerde JCB de productie van de 750.000ste graaflaadcombinatie nog voordat de Covid-19-pandemie toesloeg. Toen de productielijnen van het bedrijf in maart werden stilgezet, richtte JCB zijn aandacht op het helpen van mensen in nood in deze ongekende tijden. In India en het VK bereidden bedrijfskoks meer dan 200.000 maaltijden voor daklozen en andere mensen die het broodnodig hadden. Een productielijn in Staffordshire werd heropend om prototypes van speciale behuizingen voor een nieuw type beademingstoestel te produceren na een nationale oproep tot actie. JCB heropende ook zijn innovatiecentrum op het internationale hoofdkantoor in Rocester, waar werknemers zich als vrijwilliger konden aanmelden om gezichtsschermen van medische kwaliteit te maken voor NHS-personeel met behulp van de snelle 3D-printers van het bedrijf.

Tegen de tijd dat de productielijnen in juni heropend werden, toonde JCB een voorproefje van een opwindende nieuwe ontwikkeling: de allereerste graafmachine op waterstof in de bouwsector. De 20-tons 220X-graafmachine, aangedreven door een waterstof-brandstofcel, wordt al meer dan 12 maanden grondig getest op de testlocaties van JCB. Door deze ontwikkeling is JCB het eerste bedrijf voor bouwmaterieel ter wereld dat een werkend prototype onthult van een graafmachine op waterstof, die door velen wordt beschouwd als de brandstof van de toekomst.

 

Lees de volledige geschiedenis van JCB hier!

%d bloggers liken dit: