Dewa geeft oude maalmolens een update

Door maïsgraan te laten malen, kan je als boer goedkoop krachtvoer van eigen kweek produceren. Dewa is een gekende fabrikant van machines om dit maïsgraan te malen. Uit gesprekken met klanten kon Dewa afleiden dat er niet altijd nood is aan de grote vermogens en capaciteit die de nieuwe maalmolens hebben, maar dat de kleinere machines stilaan ook op leeftijd komen. Daarom lanceert Dewa nu de mogelijkheid om oudere machines een update te geven, zodat ze weer voor jaren verder kunnen. De vernieuwde maalmolens krijgen de naam ‘DEWA MSI 400 T’.

Bij veel loonwerkers draaien nog maalmolens, ooit geproduceerd door de vader van de huidige zaakvoerders Jan en Frank De Walsche. “Met de stijgende capaciteit van maaidorsers is ook de capaciteit van onze maalmolens gestegen,” zegt Jan De Walsche, “maar die grote capaciteit is niet voor iedereen nodig. Daarnaast moeten we vast stellen dat, hoewel de techniek dikwijls zijn beste tijd gehad heeft, de structuur van de oudere machines nog best goed is.”

Dewa introduceert daarom de mogelijkheid om oudere maalmolens van het merk een update te geven. Bij zo’n update wordt de machine volledig gestript en ontdaan van alle techniek. Enkel het chassis, de instortbak en voorraad trechter blijven behouden. Om plaats te maken voor de nieuwe hamermolen (400mm breed, 860 mm diameter) wordt het chassis in lengte aangepast. De verschillende vijzels in de machine worden voorzien van nieuw schroeflint, en waar nodig verlengd. Alle technische componenten zoals lagers, kettingen en tandwielen worden vervangen. De hydraulica op de machine wordt aangepast naar een Load-Sensing systeem en de hydromotoren worden vervangen. Ook de aandrijflijn van de hamermolen wordt aangepast met nieuwe riemschijven, riemen, een pneumatisch opspansysteem en een Walterscheidt cardan. Daarnaast wordt de machine voorzien van nieuwe LED werk- en verkeersverlichting en de nodige veiligheidssystemen. Ook de elektronica voor de bediening krijgt een update. De toevoer kan door middel van een potentiometer aangepast worden. De machine wordt op 600-50/26.5 wielen gezet voor transport over de weg. Tenslotte krijgt de machine als finishing touch  een nieuwe laag verf in het huidige Dewa geel.

Door de motor te vervangen door een aandrijflijn die door de aftakas van de trekker wordt aangedreven, nemen we een duur component weg,” vertelt Frank De Walsche. “De trekker is sowieso nodig voor het transport, en de huidige trekkers hebben voldoende vermogen om de hamermolen aan te drijven. Het nieuwe type hamermolen vraagt op zich ook niet zoveel vermogen, zodat er weinig brandstof per gemalen ton verbruikt wordt en er toch een relatief hoge capaciteit kan aangehouden worden.”

De vernieuwde MSI 400 T maalmolen zijn voorzien van gemakkelijk te verwisselen zeefsegmenten zodat de fijnheid van het finale product snel te wisselen is.

 

%d bloggers liken dit: