Magazine: Gevonden in het veld … Massey Ferguson 65 Trike

Wat een indrukwekkende verschijning is deze Massey Ferguson 65! Het lijkt bijna of je bent aanbeland bij de Mennonieten, waar alle moderne technologie maar ook rubberen banden verboden zijn. Deze oude rakker staat echter niet in Pennsylvania, maar wel degelijk in België. We treffen hem aan in het West-Vlaamse Oostkamp.

De Massey Ferguson 65 is een enorme trekker, daarom spot je hem de ene keer op de hoeve van landbouwer Eric Goormachtigh, maar kan het ook zijn dat hij af en toe een tijdje op het veld blijft staan. Met zijn grote kooiwielen van 1 meter breed en een diameter van maar liefst 1,3 meter kan je dit gevaarte namelijk niet zomaar over eender welke baan sturen.

Na jaren bewezen diensten bij landbouwer Etienne De Ruyck uit Aalter vond deze bijzondere tractor een tiental jaar geleden zijn rustplaats in Oostkamp. Voor hij hier kwam te staan beleefde hij de nodige metamorfoses bij zijn vorige eigenaar, waar hij werd omgebouwd naar een trike.

De basis is een eenvoudige maar ijzersterke Massey Ferguson 65, de grote broer van de meer populaire Massey Ferguson 35. Qua vormgeving waren het stuur, de stoel en de spatborden trouwens identiek aan deze laatste. De eerste MF 65 werden gelanceerd in 1958: de 65 Mark I met zijn goeie 50-pk motor was het antwoord van de fabrikant op de, destijds populaire, Major trekkers van Fordson. De Massey Ferguson Mark II kwam eind 1960 op de markt met een iets zwaardere en modernere AD-4 203 viercilinder Perkins motor die goed was voor zo’n 58 pk.

Maar terug naar het verhaal van Eric Goormmachtigh! Na zijn opleiding in Brugge studeerde Eric nog verder voor landbouwingenieur in Gent, en het was tijdens de treinrit van Gent terug naar Aalter dat zijn oog voor het eerst op deze imposante trekker viel. Jaren later kwam een vriend hem tijdens het werk op de hoeve vertellen over iets ongezien: een trike op kooiwielen die te koop stond! Eric wist meteen waar het over ging, trok naar Aalter, kocht de trekker en reed er zonder de minste hapering mee weg. Vandaag de dag wordt hij trouwens nog steeds gebruikt om gras of graan in te zaaien.

Oorspronkelijk werd de trekker echter niet ingezet voor het zaaien, maar eerder om het veld zaaiklaar te maken. Typisch voor Aalter is de heel lichte zand- of zandleemgrond die enorm verstuift, waardoor het belangrijk is om de grond zo snel mogelijk na het ploegen aan te drukken. En daar kwamen de brede kooiwielen van de MF goed van pas! Indien nodig werd er nog een drie meter brede eg met ijzeren pinnen en zelfs extra gewichten in de hef geplaatst zodat de kooiwielen nog meer drukkracht konden uitoefenen. De luchtfilter met oliebad daarentegen moest wat hoger geplaatst worden, want die kon al eens een te grote hoeveelheid zand op te zuigen. Niet alleen de luchtfilter kreeg het zwaar te verduren dan, ook de chauffeur kon al een zwart zien van het stof.

Deze trekker kan dus uitstekend werk verrichten in lichte grond, hoewel de kooiwielen ook verraderlijk kunnen uitpakken in zandgrond waardoor hij soms ingegraven raakt. Wat absoluut te vermijden is met deze machine is een drassige ondergrond: de kooiwielen raken dan snel gevuld met slijk, en eens de dwarsliggers vol zitten is het over en uit. Dat mocht Eric aan de lijve ondervinden, en het had heel wat voeten in de spreekwoordelijke aarde om het gevaarte uit zijn benarde positie te bevrijden. Maar eind goed, al goed: de trekker geraakte weer op het droge, kon weer aan de slag en staat vandaag nog steeds veilig en wel waar hij hoort: op het veld.

YouTube player

Tekst: Kim Schoukens

Foto’s: Antoon Vanderstraeten & De Oude Doos

 

 

 

 

 

%d bloggers liken dit: