Magazine: Gevonden in het veld…Deutz D5506

Op een grasland in Wemmel staat deze Deutz D5506. Na jarenlange trouwe dienst kreeg hij daar een laatste rustplaats. Hectares duikt in de geschiedenis van deze geliefde trekker.

De geschiedenis van Deutz gaat terug naar 1861, wanneer Nicolaus August Otto zijn eerste motor bouwt. In 1867 legt hij de laatste hand aan een viertakt motor en wordt de Deutz A.G. Gasmotoren fabriek opgericht. De motoren die gebouwd werden waren stationaire motoren die werkten op stadsgas. Later, in 1890, gingen Deutz en Rudolf Diesel samenwerken aan de

ontwikkeling van een motor met zelfontbranding, de dieselmotor. De stap naar de landbouw werd begin 20ste eeuw gezet, met de ontwikkeling van de zelfrijdende ploeg.

Doorheen de daarop volgende decennia ging de ontwikkeling van landbouwtractoren verder, en ook zakelijk waren er de nodige ontwikkelingen. In 1930 neemt Deutz de machinebouwer Humbolt over. En in 1938 volgt de Klockner motorenfabriek. Tijdens de 2de Wereldoorlog produceert Deutz veel materiaal voor het Duitse leger. Ook de luchtgekoelde motoren werden op vraag van het leger tijdens de oorlog ontwikkeld om tanks in koude omstandigheden aan te kunnen drijven. Na de oorlog concentreert Deutz zich terug vol op de landbouw. De FM en FL modellen volgen elkaar op en in 1959 wordt de overstap gemaakt naar de D-modellen. In 1965 wordt deze reeks vernieuwd en komen de 05-serie trekkers op de markt. In 1968 worden die opgevolgd door de 06-serie. Deze reeks krijgt een geheel nieuw uiterlijk, de ronde motorkap wordt vervangen door een rechthoekige. De 06-serie Deutz trekkers hebben een vermogen van 22 pk (D-2506) tot 160 pk (D-16006). Onder de motorkap zit een F-912 motor. Er worden maar liefst 380.000 exemplaren van de D-06 reeks gemaakt!

D-5506
De Deutz D-5506 wordt gebouwd van 1969 tot 1974. Onder de motorkap zit een Deutz F4L 912 viercilindermotor met een inhoud van 3,8 liter en een vermogen van 52 pk. De motor was gedwongen luchtgekoeld. Om het vermogen over te brengen naar de grond was de D-5506 uitgerust met een mechanische versnellingsbak met 8 versnellingen vooruit (4 versnellingen in 2 groepen) en 4 achteruit (1 groep). In eerste versnelling was de traagste snelheid 2,3 km/u, de topsnelheid bedroeg 25 km/u. De hefinrichting kon maximaal 1,9 ton heffen, het hydraulische systeem had een opbrengst van 32,5 liter bij 175 bar. De aftakas had 2 snelheden, 540 en 1000 toeren per minuut. De uitvoering met tweewielaandrijving woog 2,2 ton.

De Deutz D-5506 die we vonden in het grasland behoorde toe aan een Wemmelse tuinaanlegger. De trekker diende vele jaren aan de Vandaele klepelmaaier in de zomer en Vandaele hakselaar in de winter. De 52 pk volstond om de 2,5 meter brede klepelmaaier aan te drijven en hout tot 15 cm te versnipperen. Daarnaast trok de Deutz ook geregeld een mestwagen, aanhangwagen of stond hij voor een laadkraantje om mest en compost te laden. Toen de tuinaanlegger in kwestie op pensioen ging, kreeg ook de Deutz zijn welverdiende rust.

Close
%d bloggers liken dit: