Fendt breidt uit in Noord-Amerika

Waar Fendt tot enkele jaren geleden een zo goed als onbekende naam was in de Verenigde Staten en Canada, is daar sinds zekere tijd verandering in gekomen. De introductie van de 1000-serie heeft voor een zekere boost gezorgd. Agco zet verder in op het merk in Noord-Amerika door middel van doorgedreven marketing campagnes en uitbreiding van het dealernetwerk.

In Europa is Fendt al lang een premium-merk, met een groot marktaandeel in zowel thuisland Duitsland als andere landen binnen Europa. In de VS en Canada, waar het merk sinds 1998 aanwezig is, was dit anders. Het verschil in landbouwpraktijken maakten dat Fendt niet meteen een merk was waar de Amerikaanse en Canadese landbouwers naar keken. De trekkers hadden een te laag vermogen, soms teveel technologie en pasten niet in de rijencultuur die op de grote bedrijven daar werd en wordt toegepast. Met de introductie van de 1000-serie veranderde dat. Een groot motorvermogen, indien gewenst beperkt qua technologie en aangepaste wielen voor de rijencultuur maakten de trekker een succesnummer aan de andere kant van de oceaan. Naast het Fendt-groen was de trekker ook verkrijgbaar onder de meer gekende merknaam Challenger, in het geel. Ook de nieuwe 900-serie is gebouwd met de uitbreiding naar Amerika in het achterhoofd, getuige daarvan zijn de rowcrop-banden die kunnen af fabriek gekozen worden. Naast de wieltrekkers integreerde Agco de Challenger rupstrekkers in het Fendt gamma, zodat alle landbouwers hun gading kunnen vinden.

Naast de trekkers lanceerde Agco ook de Ideal maaidorser die eveneens een Fendt-badge draagt. Waar de Ideal 7 en 8 Europese machines zijn, is de 9 en zeker de 10 echt gericht op de grote Noord-Amerikaanse graanbedrijven.  Begin dit jaar volgde ook nog de introductie van de Momentum zaaimachine, die deze lente uitgebreid getest wordt op de grote Amerikaanse akkers. De nieuw ontwikkelde zaaimachine maakt dat Fendt een totaalpakket heeft voor de grote akkerbouwers in de VS en Canada.

Om de groei van het merk te ondersteunen zet Agco sterk in op de uitbreiding van het dealernetwerk. De afgelopen 12 maand kwamen er maar liefst 98 dealers bij, zodat de belangrijkste landbouwstreken vlot bediend kunnen worden.

 

Close
%d bloggers liken dit: